Foto Haven Antwerpen

Haven van Antwerpen is proeftuin voor Fysiek Internet

Tegen 2030 wordt verwacht dat het wegentransport met zo'n 40% zal toenemen. Onhoudbaar voor onze Vlaamse wegen, dus VIL, imec en VUB Mobi zoeken samen een oplossing in het 'Fysieke Internet'.

In de huidige manier van werken, gebruikt elk bedrijf een eigen systeem om goederen te transporteren, waardoor de capaciteit niet ten volle wordt benut. ‘Physical Internet’ of Fysiek Internet biedt nieuwe mogelijkheden om logistieke processen anders te organiseren. “Het Fysieke Internet is een next-gen concept in de logistiek dat gebaseerd is op het digitale internet. Op dezelfde manier als een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om van zender naar ontvanger te gaan, zouden goederen de volledige capaciteit van de infrastructuur moeten gebruiken,” aldus Tomas Ambra, Onderzoeksleider Logistiek bij imec EDiT.

Het Fysieke Internet wil de onderbenutting van de capaciteit en andere inefficiënties verbeteren door transportnetwerken met elkaar te verbinden. De bedoeling is te komen tot een geïntegreerde oplossing waarbij je verschillende transportmodaliteiten flexibel inzet in een netwerk en dat op basis van real-time informatie.

Havens als proeftuin

Om dat waar te maken werken VIL, imec en VUB Mobi samen aan project PILL (Physical Internet Living Lab). Een eerste prototype wordt uitgetest voor de havens van Antwerpen en Zeebrugge. De haven en omliggend terrein zijn immers een perfecte testomgeving voor het Fysieke Internet omdat het zoveel bedrijven verenigt, elk in hun eigen silo en elk met hun eigen systeem. Het Fysieke Internet zou al deze processen met elkaar kunnen verbinden.

Voorlopig focust het PILL-project zich nog enkel op de havens, maar vanaf 2023 zou het de bedoeling zijn om het uit te rollen in de rest van Vlaanderen, Europa en uiteindelijk wereldwijd.