DP World Foto: DP World

Havenbedrijf DP World werkt voortaan met nieuwe tijdsloten om containers efficiënter op te halen: “Betere communicatie tussen vervoerder en terminal”

DP World Antwerp Gateway heeft nieuwe functies toegevoegd aan zijn online klantenportaal – E-World 1700 genaamd – die het boeken van afspraken voor containerbehandeling eenvoudiger en sneller moeten maken. Zo krijgen vrachtwagendispatchers voortaan meteen alle afspraakopties te zien en kunnen dan hun gewenste keuze maken. Ook zullen er vanaf nu extra tijdsloten beschikbaar zijn voor het ophalen van containers tijdens de piekuren.

Met de vernieuwing van het klantenportaal is het boeken van afspraken veel eenvoudiger geworden. Vanaf nu krijgen dispatchers automatisch alle mogelijke afspraakopties te zien zodat ze snel en efficiënt een tijdslot kunnen kiezen.

Eenvoudiger en sneller

De andere vernieuwing op E-World 1700 zorgt ervoor dat er tijdens de piekuren extra tijdsloten beschikbaar zijn voor de ophaling van containers wanneer er nog capaciteit over is. De automatische stapelkraanmodules op Antwerp Gateway, die volledig autonoom en op groene stroom werken, zorgen ervoor dat de capaciteit van de terminal ten volle benut kan worden en bovendien kunnen chauffeurs zelfs op drukke momenten toch nog containers komen ophalen in deze modules.

Deze extra ophaalmomenten bieden transporteurs de mogelijkheid om hun containers sneller op te halen en zo eventuele demurrage-kosten van de rederijen te vermijden.

“De voorbije maanden hebben we intensief onderzocht hoe het boeken van tijdsloten op E-World 1700 eenvoudiger en sneller kon. Het resultaat is een complete herziening van de manier waarop een tijdslot normaal geboekt wordt”, zegt Dirk Van den Bosch, CEO van DP World Antwerp Gateway. “Dankzij de waardevolle feedback van de transportfederaties- en gemeenschappen kunnen we met trots deze nieuwe functies lanceren voor onze klanten.”

De vervoerders, waaronder DBT Logistics en Van Moer, die al jaren samenwerken met DP World om de processen te verbeteren, reageren alvast positief en zijn tevreden dat er gevolg wordt gegeven aan hun feedback. “Het is belangrijk dat er goed gecommuniceerd wordt tussen vervoerder en terminal. Beide partijen hebben belang bij een werkbare invulling van de capaciteit op de terminal. Als vervoerder appreciëren we dat DP World onze noden ter harte neemt en dat ze hun systemen aanpassen zodat het voor iedereen werkbaar blijft,” zegt Chris Delcroix, Zaakvoerder van DBT Logistics.

“Het is nu veel duidelijker wanneer er containers afgezet of opgehaald kunnen worden. Het fijne aan deze nieuwe functie is ook dat we bij een gemaakte afspraak meteen kunnen zien of we er nog een extra transactie aan kunnen toevoegen,” voegt Philippe Galand, Transport Planner bij Van Moer Logistics toe.