Foto: Kris Hossey Foto: Kris Hossey

Havenschepen Annick De Ridder (N-VA) komt terug op ingreep Fietsbus: “Communicatie was ongelukkig en voorbarig”

Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) zoekt naar een oplossing voor de Fietsbus. Het terugdraaien van de dienstverlening veroorzaakt heel wat onvrede, onder meer bij de Kamer van Koophandel (Voka). “Een goede dienstverlening moet gegarandeerd blijven”, zegt de schepen.

De Fietsbus zou vanaf 1 oktober niet langer door de Liefkenshoektoltunnel rijden. De Ridder verdedigde die beslissing maandag nog. “De Waterbus biedt op vrijwel dezelfde plaats een Scheldekruising aan”, zei de schepen. “Bovendien staat de Fietsbus helaas nog vaak in de file in de tunnels, waardoor de dienstverlening verstoord wordt. Daarom hebben we besloten om vanaf 1 oktober het aanbod aan te passen naar de kruising van één tunnel, de Tijsmanstunnel. Het kortere traject vermindert de kans op vertragingen, waardoor er een stabielere dienstverlening is.”

Lees ook: Voka Antwerpen-Waasland verontwaardigd over nieuwe dienstverlening van succesvolle Fietsbus: “Ondernemers vrezen dat personeel gaat afhaken”

Maar dat viel niet in goede aarde bij de gebruikers van de Fietsbus en bij Voka. “Het terugdraaien is onaanvaardbaar”, zei Philippe Heyvaert, secretaris-generaal van Voka in zijn reactie op de beslissing. “

Hij had ook kritiek op de laattijdige communicatie. Voka drong bij het Havenbedrijf aan om de beslissing in te trekken en te overleggen over een aanvaardbare dienstregeling.

Havenschepen Annick De Ridder. Foto: Dirk Kerstens

Dienstverlening garanderen

Havenschepen De Ridder erkent dat er duidelijk iets is fout gelopen in de aanloop naar de beslissing.

“De communicatie was ongelukkig en voorbarig”, zegt De Ridder. “Een goede dienstverlening moet gegarandeerd blijven, ook voor de hele vroege en late werkers in de haven. De huidige dienstregeling loopt tot eind september. In tussentijd plan ik overleg in met de betrokken partijen. We bekijken alvast of we bijvoorbeeld Fietsbussen kunnen laten rijden over het volledige traject in aanvulling van het vaarschema van de Waterbus. Alle mensen die onze economische motor draaiende houden zullen hun woon-werkverkeer op een slimme en aangename manier met de fiets kunnen blijven doen.“

Ook Antwerps CD&V-lijsttrekker Orry Van de Wauwer vraagt dat de beslissing wordt teruggedraaid. De partij zit in Antwerpen in de oppositie.

“Jaarlijks vervoert de Fietsbus rond de 120.000 passagiers naar de Antwerpse havenbedrijven”, zegt Van de Wauwer. “Deze gebruikers worden nu terug in de wagen gejaagd om naar hun werk te gaan. 120.000 passagiers is een enorm aantal, zeker gezien het korte traject. De route van de Fietsbus van de halte aan de Noorderlaan naar de halte op Linkeroever is slechts 6,5 kilometer. Als je het aantal gebruikers per afgelegde kilometer zou vergelijken, is de verbinding met de Fietsbus misschien één van de meeste performante busverbindingen in Vlaanderen. En dan gaan we net deze afschaffen? Absurd!”