Heropleving van de Bredabaan nakend?

Merksem_Bredabaan_1

De Bredabaan in Merksem is vanouds bekend als winkelstraat. De afgelopen jaren had ze met nogal wat leegstand te kampen. De stad wilde daar wat aan doen en had bedacht om een aantal middenstandszaken gedurende twee maand een plek te bieden op de Bredabaan. De kandidaten moesten gedurende die twee maanden geen huur betalen. Acht zaken en veertien ondernemers zijn in het project gestapt. Uiteindelijk ziet de helft ervan wel toekomst in een verlengd verblijf op de Bredabaan.

Dit pop-upproject is een van de initiatieven om een heropleving van de Bredabaan te bewerkstelligen. Zo worden er ook workshops georganiseerd rond communicatie en marketing, voor zowel startende als al gevestigde ondernemers.

Schepen van middenstand Koen Kennis vindt het een geslaagd project. “De ondernemers krijgen de kans om hun idee voor een eigen zaak uit te werken. Het is positief dat de helft van de starters hier een toekomst ziet’.

Het project van de pop-up kadert in een groter idee van de stad om een jaar lang het ondernemersklimaat in Merksem te stimuleren. “Op de Bredabaan is er nog wat werk. Om de leegstand verder tegen te gaan lanceren we nog verschillende projecten. Zo worden er geregeld voor zowel nieuwe als bestaande ondernemers workshops georganiseerd rond onder meer communicatie of marketing voor hun onderneming.”

De hoge huurprijzen waren voor nogal wat ondernemers een hinderpaal om op eigen kracht verder te gaan met hun zaak. De stad wil met de eigenaars prate nom hun huurprijs aan te passen of aanpassingen te doen om hun pand kwalitatief te verbeteren.