horeca next

Horeca-ondernemers richten denktank horeca next op

ANTWERPEN - Specialisten actief in én rondom de horecawereld bundelen samen met wetenschappers hun inzicht, kennis en daadkracht voor een veilige, creatieve, wervende en duurzame horecasector postcorona. Die praktische aanbevelingen zullen ze met de hele sector delen.

David Claeys en Dennis Valerius, respectievelijk actief als strategisch designer en human resource consultant, wisten in geen tijd onder de noemer horeca next een aantal andere gelijkgestemden met hospitality expertise te verenigen. Het gaat om vrijwilligerswerk dat moet resulteren in creatieve, inspirerende richtlijnen voor een herboren horeca. Horeca next wil de horeca op termijn volledig corana-proof maken.

Wetenschappers, academici, ondernemers

Ze organiseren momenteel eerst digitale panelgesprekken met enerzijds wetenschappers en academici en anderzijds ondernemers uit de horecasector. Zo verleent onder meer dr. Sarah Loof, pneumoloog-infectioloog en wekenlang actief in een COVID-19 eenheid, haar medewerking. Daarnaast werken ook prof. dr. Patrick De Pelsmacker, gewoon hoogleraar marketing, en prof. dr. Charlotte De Backer, hoofddocent sociale wetenschappen, beide verbonden aan de UAntwerpen en psycholoog-trendwatcher Herman Konings mee.

Vanuit het horecaveld kan horeca next beroep doen op onder meer inzichten van zowel kleine als grote spelers: Dimitri De Cuyper (ceo Pakhuis, La Quincaillerie, Pleasures Boutique, Laudonie, Le Devant), Bart Matthys (Managing Director, Compass Group Belgilux), Roel Michiels (F & B Manager, IKEA België), Bernard Sironval (co-founder Otomat), Peter Van Praet (Oprichter en Concept Guardian, Bavet), Gunther Dieltjens (restaurant Het Pomphuis, Grand Café Horta, Bistro en Café Impérial), Katrien Vergote (Venitien), Frank Fol (Chairman, We’re Smart® World).

Herhaalde bevraging

“Horeca next vertrekt van een leeg canvas om praktische, haalbare antwoorden te vinden waardoor horeca een nieuw elan kan krijgen en los van politieke of commerciële belangen”, aldus David Claeys. ”Hoe kunnen we voor gasten, medewerkers en leveranciers een veilige, gezonde en gezellige horeca garanderen?”, voegt Dennis Valerius eraan toe.

Horeca next zal op verschillende momenten een kwalitatieve en kwantitatieve bevraging organiseren om nieuwe inzichten te verzamelen en te toetsen aan de nieuwe realiteit. Met name in de post exit fase (juni-juli), een half jaar na de uitbraak van de coronacrisis (september) en bij het lanceren van een adequaat geneesmiddel of, indien eerder, bij de realisatie van een vaccin.

horeca next bestaat uit volgende partners: True.food agency, Real.space agency, Quality Seekers, Foodservice Network België, Mediatexture, WHY5Research, We’re Smart®World, Stefan.schöning.studio, en jurist Marc Périn.