Horizon gaat de uitgeversmarkt op

geertje

Geert Cortebeeck heeft de uitgeverij Horizon opgezet. Vanuit Schoten zullen in samenwerking met de Nederlandse groep Overamstel uitgevers vooral non-fictie thema's met een maatschappelijk relevant belang gebracht worden. Geert Cortebeeck werkte eerder als uitgever voor Manteau.

Ook voor Overamstel uitgevers is het initiatief van Cortebeeck een interessant gegeven want het grensoverschrijdend karakter van de activiteiten is nieuw voor de Nederlanders. "Wij zien grote mogelijkheden op de Vlaamse markt", zegt algemeen directeur Martijn Griffioen. "De oprichting van Horizon is een eerste belangrijke stap om ook buiten Nederland een vooraanstaande positie in de boekenbranche in te nemen."

Overamstel uitgevers koesterde al langer plannen om iets in Vlaanderen op te starten, zegt Geert Cortebeeck. Martijn Griffioen en hij raakten op de Boekenbeurs in Antwerpen aan de praat. ‘Daar klikte het meteen, Overamstel is een fantastische uitgeverij. Ik ben een groot fan van hun boeken en hun manier van uitgeven op het vlak van marketing en titelkeuze. Ik ben blij daar deel van te mogen uitmaken.’

Horizon opereert dus niet stand-alone. ‘We maken gewoon deel uit van het team. Heel collegiaal.’ Zo heeft Cortebeeck net als de andere uitgevers elke twee weken fondsoverleg en plant geregeld een werkdag in Amsterdam in. Cortebeeck kan ook gebruik maken van de backoffice van het Amsterdamse moederbedrijf. ‘Ik kan gebruikmaken van de praktische aspecten van Overamstel. In Vlaanderen worden redactie, marketing en sales gedaan, maar zaken als administratie, productie en opvolgen van contracten gebeurt vanuit Amsterdam. Dat is een mooie synergie.’ Barbara Ceuleers is als acquirerend redacteur toegevoegd aan het team van Cortebeeck.

Het non-fictiefonds focust zich op Vlaanderen, wat overigens niet betekent dat de boeken niet in Nederland worden aangeboden. Die lopen mee in de aanbieding van Overamstel. ‘Sommige titels zijn ook relevant voor de Nederlandse markt. We kijken dus niet exclusief naar de Vlaamse markt, maar de focus ligt er wel op.’

Horizon kiest er bewust voor om voornamelijk non-fictie uit te geven. ‘We merken dat non-fictie een regiogebonden gegeven is, terwijl fictie meer universeel is. Daardoor vormen we op dat vlak een mooie toevoeging voor Carerra. Hun boeken zijn in Vlaanderen vaak minder succesvol omdat hun auteurs hier minder bekend zijn.’

Daarnaast speelt mee dat voor Nederlandstalige fictie volgens Cortebeeck Amsterdam het epicentrum is. ‘In Engeland is dat Londen, in Frankrijk Parijs. Dat kun je niet leuk vinden, maar het is nu eenmaal een gegeven.’ Voor non-fictie gaat dat niet op. Overigens sluit Cortebeeck niet uit ooit fictietitels te publiceren, maar dan moet het wel echt Vlaamse fictie zijn, die daardoor beter bij Horizon past dan bij een Amsterdamse collega.

Gemiddeld zullen er zo’n 25 titels per jaar verschijnen bij de nieuwe uitgeverij, verwacht Cortebeeck. Voornamelijk oorspronkelijk Nederlandstalig en zo nu en dan een vertaling mits die relevant is voor de Vlaamse markt. Zoals in de eerste aanbieding het standaardwerk Vlaanderen in de middeleeuwen van de Amerikaanse hoogleraar David Nicholas. ‘We zijn heel selectief in de titels waar we voor gaan en willen er voor 200 procent achter staan. Dat is ook de strategie van de andere Overamstel-uitgeverijen.’

Hoewel veel Vlaamse uitgeverijen non-fictie uitgeven, verwacht Cortebeeck niet dat dat moeilijkheden zal opleveren. ‘Ik denk dat er juist heel veel mogelijkheden nog zijn. Wij willen boeken voor een zo breed mogelijk publiek brengen over maatschappelijk relevante thema’s die lezers van alle leeftijden interesseren, inspireren of ontroeren.’