Houtimporteur Stevens tegen kaap van 20 miljoen

stevens

Met dochter Ann Stevens is de vijfde generatie aan de slag gegaan bij houtimporteur Stevens and Co. De Antwerpse leverancier van kwalitatief hoogwaardige houtproducten is in al die jaren uitgegroeid tot een gerespecteerd bedrijf.  Verleden jaar werd een omzet bijeengewerkt van net geen 20 miljoen euro. Het bedrijf stelt 10 mensen tewerk.

Cyriel sr. Stevens was de facto al op het einde van de 19de eeuw operationeel als internationale houtimporteur. Hij werkte daartoe vanuit Terneuzen en positioneerde zichzelf ook als houtmakelaar, een beroep dat ondertussen niet meer bestaat. Zoon Jan sr zette van zijn kant in 1936 een eigen bedrijf op dat met Jan jr. en Ann inmiddels al aan de derde en de vierde generatie toe is.

Stevens and Co werd in dit opzicht breed in het zonnetje gezet in een artikel in het blad Ondernemen van de Antwerpse Kamer van Koophandel. Gedelegeerd bestuurder Jan Stevens en bestuurder Ann krijgen er ruim de gelegenheid om hun visie op de verdere ontwikkelingen van hun onderneming uit te tekenen.

Stevens and Co werkte voor het kaaiwerk al sinds 1936 samen met Nova Natie. In 2004 nam Stevens zijn intrek in de nieuwe magazijnen Koordekenshoef van Nova Natie. Die verhuis bood het bedrijf de gelegenheid om de magazijninrichting en de manier van werken structureel te veranderen. Daardoor kon ook de efficiëncy van het bedrijf verhoogd worden.

In het gesprek met 'Ondernemen" geven Jan en Ann  Stevens nog aan dat naaldhout hoe dan ook het belangrijkste importproduct van hun firma blijft. En nog steeds gaat het dan om import uit Canada, de Scandinavische landen, Rusland en de Baltische staten. In dit opzicht krijgt het schip echter steeds meer concurrentie van het goedkopere transport over de weg.

De klanten van Stevens zijn vooral houthandels en houtimporteurs. Die bevoorraden dan weer de bouwbedrijven die specifiek met constructiehout werken, de daktimmerbedrijven en de houtskeletbouw.

Opmerkelijk: Stevens geeft uitdrukkelijk aan dat ecologisch bewustzijn een absolute krachtlijn is van het bedrijf. Het gaat dan niet enkel om de import van gecertificeerd hout maar ook om recyclage van bv. verpakkingsmateriaal, de beperking van papierverbruik en een zo optimaal mogelijke mobiliteit.