“Wanbetaling veroorzaakt een waar sneeuwbaleffect in de hele bevoorradingsketen en zet een rem op de groei van liefst één op de drie bedrijven”, zegt Guy Colpaert, managing director van Intrum Benelux.
Verder zegt 45 procent van de Belgische bedrijven zich meer dan ooit zorgen te maken over het vermogen van klanten om op tijd te betalen. Eén op drie zegt dat de huidige, hoge inflatie bedrijven beperkt om te groeien en nieuwe kansen te benutten.
“Door de inflatie en hoge rentevoeten worstelen bedrijven ermee om elkaar tijdig te betalen. Dat creëert een probleem dat zich in de hele keten laat voelen. Steeds meer bedrijven hebben moeite met het op tijd betalen van hun facturen. En dat komt met name omdat ze zelf ook te laat betaald worden”, zegt Colpaert. “Bijna twee op drie Belgische bedrijven (62%) zeggen dat ze hun leveranciers sneller zouden willen betalen, maar dat dit momenteel niet haalbaar is. En er is helaas weinig optimisme dat dit snel zal veranderen.”
Betalingskloof stijgt bij alle groepen
Niet alleen bedrijven betalen trager. In België is de betalingskloof (de tijd tussen de overeengekomen betalingstermijn en de effectieve betalingstermijn) van 2022 naar 2023 gestegen met 57% voor consumenten, 25% voor bedrijven en 12,5% voor de publieke sector.
De uitschieter ligt vandaag de dag bij de energie- en nutsbedrijven. Gemiddeld doen klanten van deze bedrijven er 73 dagen over om een betaling te doen, terwijl dit vorig jaar nog 48 dagen was.
Impact
De impact van laattijdige betalingen van klanten op Belgische bedrijven is niet min: inkomstenverlies, liquiditeitsproblemen, stijgende financieringskosten en een rem op de groei zijn de belangrijkste gevolgen voor de Belgische bedrijfswereld.
“Als ze sneller betaald zouden worden, zouden Belgische bedrijven hun eigen leveranciers sneller kunnen betalen, hun producten en diensten kunnen uitbreiden en hun duurzaamheid kunnen verbeteren. Er valt op dit vlak dus heel wat winst te genereren”, aldus Colpaert.
Tijdrovend
Het verlies tekent zich af op verscheidene vlakken. Niet alleen komt er geen geld binnen, het opvolgen van laattijdige betalingen is ook een tijdrovend proces. Meer dan de helft van de bedrijven in België (53%) zegt dat het steeds moeilijker wordt om het eens te worden met klanten over betalingsvoorwaarden die voor beide partijen gunstig zijn, wat leidt tot langdurige (en dus geldverslindende) onderhandelingen.
Tegelijkertijd zegt meer dan de helft van de Belgische bedrijven (53%) dat ze steeds meer verzoeken van klanten krijgen om het uitsturen van facturen uit te stellen. Ook dat vraagt tijd en middelen. Gemiddeld besteden de bedrijven in België 9,7 uur per week aan het opvolgen van laattijdige betalingen, wat neerkomt op 69 dagen per jaar.