energie-eiland Foto: Dany Van Loo.

Kostprijs energie-eiland van Deme en Jan de Nul nu al 150 miljoen euro gestegen

ZWIJNDRECHT, AALST - Baggerbedrijven Jan De Nul en Deme  gaan samen het energie-eiland aanleggen voor de Belgische kust. Intussen heeft de inflatie ervoor gezorgd dat het prijskaartje voor het kunstmatig eiland serieus is gestegen.

De twee concurrenten hebben voor die gelegenheid een gezamenlijk consortium opgericht onder de naam TM Edison. Hoogspanningsbedrijf Elia heeft de aanleg aan dat consortium toegewezen. Het Prinses Elisabeth-­eiland is de eerste bouwsteen van een geïntegreerd Europees elektriciteitsnet op zee.

600 miljoen euro

In oktober sprak Elia nog over een kostprijs van 450 miljoen euro. Maar de kostprijs van het eiland is opgelopen tot 600 miljoen euro, dat bevestigt CEO Chris Peeters. Hij wijst naar de gestegen inflatie van grondstoffen en de hogere rente om het project te financieren. Elia ka voor de bouw wel op subsidie rekenen van 100 miljoen euro, afkomstig van het Europees Herstelfonds.

LEES OOK. Jan De Nul bouwt mee aan nieuw hoofdkantoor voor Defensie

 

Julie de Nul, Tinne Van der Straeten, Thomas Dermine, Luc Vandenblucke en Chris Peeters
Julie de Nul, Tinne Van der Straeten, Thomas Dermine, Luc Vandenblucke en Chris Peeters. Foto: belga

Anderlecht en Club Brugge 

Het ­eiland dient om de stroom van verschillende offshore-windparken, waaronder die in de toekomstige Prinses Elisabeth-zone voor de Belgische kust, optimaal te kunnen benutten. Via interconnecties wordt het eiland verbonden met Denemarken en Groot-Brittannië. Die verbindingen hebben een hybride karakter: ze kunnen stroom van land naar land transporteren, maar zijn ook verbonden met de gigantische offshore windparken die grote hoeveelheden hernieuwbare energie produceren. Het Belgische eiland wordt het eerste in zijn soort. De aanleg ervan begint volgend jaar en zal 2,5 jaar duren. Het komt 45 kilometer buiten de kust te liggen en zal 12 voetbalvelden groot zijn.

LEES OOK. Jan De Nul mag stroomkabels trekken tussen Ierland en Verenigd Koninkrijk

Deme en Jan De Nul zijn doorgaans keiharde concurrenten, maar werken voor dit project toch eendrachtig samen. “Ik heb ooit gezegd dat we als Club Brugge en Anderlecht zijn”, zegt CEO Luc Vandenbulcke van Deme. “Wel, af en toe moet je eens voor de nationale ploeg spelen.” Zowel Vandenbulcke als bestuurder Julie ­De Nul van de Jan De Nul Groep beseffen dat het project een grote uitdaging wordt. Het is een complex project dat als eerste ter wereld in die vorm wordt gerealiseerd, met een ambitieus tijdschema. Vandenbulcke spreekt over een “technisch hoogstandje”.

Chris Peeters, Tinne Van der Straeten, Thomas Dermine, Luc Vandenbulcke
Chris Peeters, Tinne Van der Straeten, Thomas Dermine, Luc Vandenbulcke. Foto: Belga

Wereldtop

Elia ontving offertes uit binnen- en buitenland. TM Edison kwam als beste uit de bus op basis van onder meer de technische kwaliteit, en de commerciële en contractuele voorwaarden. Het eiland moet klaar zijn tegen augustus 2026. De aansluiting aan het elektriciteitsnet is gepland voor 2030. Tegen dan moeten ook de hoogspanningsverbindingen Ventilus (West-Vlaanderen) en Boucle du Hainaut (Henegouwen) gebruiksklaar zijn.

LEES OOK. Ackermans & van Haaren boekte recordwinst in 2022

Het tijdschema impliceert dat er elke achttien dagen een betonnen caisson geproduceerd moet worden, zei CEO Chris Peeters van bouwheer Elia. Volgens staatssecretaris Thomas Dermine (PS) van Herstelbeleid kunnen de bedrijven met dit project bewijzen ‘wereldtop’ te zijn. “Zo’n project kun je alleen met de allerbeste bedrijven realiseren”, oordeelde minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen).

LEES OOK. DEME mag kabels trekken voor Amerikaanse windparken