ANTWERPEN – Meer dan de helft van de inwoners van de stad Antwerpen liet in 2017 de auto staan voor verplaatsingen naar school, werk, winkel en vrijetijdsbestedingen. Ook de helft van de bezoekers vindt zijn weg naar de Scheldestad met het openbaar vervoer of op een andere manier dan met de wagen.
Sinds 2016 wordt er met tal van projecten, zoals de Noorderlijn, werken rond de Singel, … hard gewerkt aan de bereikbaarheid van Antwerpen. Tegelijkertijd startte er een minderhinderprogramma om de filedruk te beperken en de bereikbaarheid te verhogen. Met de aanpak Slim naar Antwerpen is het de bedoeling dat er meer met slimme vervoersmiddelen gereden wordt, minder tijdens de spits en dat er meer nagedacht wordt of een verplaatsing zelfs nodig is.
Wie door de stad moet om te gaan werken, laat de auto vaker staan. Al een kwart doet die verplaatsing met de fiets tegenover zo’n 40% met de wagen. Niet-Antwerpse werknemers grijpen wel nog dubbel zo snel naar de wagen dan Antwerpenaars. Onderzoek van Slim naar Antwerpen bij 63 werkgevers en 26.314 werknemers toont aan dat hier nog een enorm groeipotentieel ligt om de modal shift verder te zetten.
De voorbije jaren is het gebruik van de auto sterk gedaald voor woon-werkverkeer en verplaatsingen in de vrije tijd. Fietsen wint sterk aan populariteit om naar het werk of naar school te gaan en voor vrijetijdsbesteding. Wandelen en de nieuwe vervoersmodi zoals de step, segway, monowheel enzovoort zitten sinds 2017 ook in de lift.
Deelmobiliteit neemt sprong vooruit
Daarnaast zit ook de deelmobiliteit in de lift. In 2017 zijn er al 4 keer meer abonnees voor deelauto’s tegenover 2015. Die maken ondertussen gebruik van meer dan 500 deelwagens (Bolides, Cambio, Poppy) over heel Antwerpen. Ook het particuliere autodelen blijft toenemen. De fietsdeelsystemen hebben ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de toename van het aantal fietsers. Momenteel zijn er 4490 deelfietsen (Blue-bike, Cloudbike, Mobit, Velo) en 225 deelscooters (Poppy, Scooty) te vinden in Antwerpen.
De stad Antwerpen blijft ondertussen verder inzetten op slimme mobiliteit. Vanaf dit najaar starten de eerste MaaS-applicaties op in Antwerpen, de zogenaamde Mobility as a Service. Het gaat daarbij om apps die bijvoorbeeld tickets combineren van openbaar vervoer, taxi’s en gedeelde fietsen, scooters en auto’s.