Binnenvaart-Port-of-Antwerp

Lichte groei voor Port of Antwerp-Bruges, maar containers blijven pijnpunt

In de eerste negen maanden van 2022 heeft de haven van Antwerpen-Zeebrugge 217,4 miljoen ton aan goederen behandeld, 0,8% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Alle goederenstromen zitten in de lift, met grote uitzondering de containeroverslag. Antwerpen, dat kampt met een gebrek aan ruimte én arbeiders, wordt extra hard getroffen door de wereldwijde malaise in de containermarkt.

De containeroverslag daalt na negen maanden met 8,8% in ton en met 5% in TEU (standaardmaat voor containers), in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het havenbedrijf kijkt naar de aanhoudende ontregeling van de containerlogistiek en de gevolgen van het conflict in Oekraïne. Op korte termijn is er bovendien weinig zicht op beterschap. Volgens Port of Antwerp-Bruges is het wachten op begin 2023 vooraleer de containerlijnvaart zich kan beginnen normaliseren.

De rode cijfers in het containersegment worden rechtgetrokken door groei in andere trafieken. Zo groeit de trafiek in conventioneel stukgoed, zoals staal, met 9,7%. Ook opvallend: de groei in droge bulk (21,5%), die vooral wordt gevoed door een toegenomen vraag naar steenkool voor energieopwekking. In de haven passeerde dit jaar al 2,43 miljoen ton steenkool, tegenover slechts 364.000 ton in de eerste negen maanden van 2021. Dat is maar liefst zes keer meer.

Ook de vloeibare bulk (+13,3%) gaat fors omhoog, onder meer door een stijging van 66,5% voor LNG. In Zeebrugge meerden bijna dubbel zoveel LNG-tankers aan, 215 vergeleken met 121 een jaar eerder.

 

Foto Port of Antwerp-Bruges

Volgens CEO Jacques Vandermeiren houdt zijn haven stand in een moeilijke geopolitieke en macro-economische context. “De negatieve trend in het containersegment, die wordt rechtgetrokken door de groei in de overige segmenten, zal zich naar alle waarschijnlijkheid nog verder doorzetten naar het einde van het jaar. Maar de stroom aan forse, toekomstgerichte en duurzame investeringen en nieuwe projecten, zeker in een klimaat van sluitingen en productievermindering vanwege de hoge energieprijzen, is een bevestiging van onze sterke positie en aantrekkingskracht als wereldhaven.”

Kopzorgen

Toch zorgen de containers voor kopzorgen. Bij de start van de werkzaamheden aan de Europa Terminal begin deze maand, legde de havenbaas de vinger al op de wonde. “De forse pieken door schepen die in één keer grote vrachten lossen op onze kaaien, wegen op een haven die sowieso al krap zit qua capaciteitsruimte. Hopelijk lost dit congestieprobleem bij de containers zich volgend jaar op.”

Havenschepen en voorzitter van de raad van bestuur van het havenbedrijf Annick De Ridder wijst op de grote investeringen die de haven in de toekomst weerbaarder moet maken. “Met de modernisering van de Europa Terminal (investering van Port of Antwerp-Bruges van 335 miljoen euro en 500 miljoen euro van PSA Antwerp , red.), de inhuldiging van de klimaatinstallatie van Lanxess (13 miljoen euro, red.) en de start van de bouwwerken aan de anilineproductie-eenheid van Covestro (300 miljoen euro, red.) als meest in het oog springende. Bovendien zullen er dit en volgend jaar netto 750 havenarbeiders bij komen.”