liefkenshoektunnel

Liefkenshoektoltunnel wordt alsmaar populairder

Weggebruikers die in Antwerpen op een snelle manier van de linkeroever naar het noorden van Antwerpen willen maken hoe langer hoe meer gebruik van de Liefkenshoektoltunnel. Dat blijkt uit cijfers die de NV tunnel Liefkenshoek heeft bekendgemaakt. De Liefkenshoektunnel mocht in 2015  10 % meer passanten verwelkomen dan in 2015. De NV Tunnel Liefkenshoek verwacht dat die trend zich in 2017 zal blijven verderzetten. “Vooral het vrachtverkeer stijgt sterk”, aldus David Van Herreweghe, voorzitter van de raad van bestuur van NV Tunnel Liefkenshoek.

Recente verkeersanalyses geven aan dat weggebruikers steeds meer bereid zijn tol te betalen als ze daardoor vlotter op hun bestemming geraken. De verkeersevolutie in de Liefkenshoektunnel gaat sinds de start van de uitbating dan ook steevast in stijgende lijn: een succesverhaal. Daar zitten de tarieven, die al jaren ongewijzigd blijven, zeker voor iets tussen.

“Meer dan 9 miljoen voertuigen hebben in 2016 gebruik gemaakt van de Liefkenshoektunnel.  Een absoluut record”, zegt David Van Herreweghe. “Het gaat om 5,6 miljoen personenwagens en 3,5 miljoen vrachtwagens, een stijging dus van 10 %.

De toltarieven voor de Liefkenshoektunnel blijven ook in 2017 ongewijzigd. De laatste tariefwijziging van de manuele tarieven dateert alweer van 1 januari 2012. De elektronische tarieven zijn niet meer gestegen sinds 1 januari 2014.

Dit zorgt er wel voor dat het op de R2, waarvan de Liefkenshoektunnel deel uitmaakt, steeds drukker wordt. De toegenomen verkeerstrafieken zorgen daardoor ook iets vaker voor files. “Vooral richting Nederland zijn er tijdens de avondspits structurele vertragingen”, weet David Van Herreweghe. "De noodzaak van een bijkomende Scheldeverbinding wordt dus steeds urgenter."