Omdat de feestzaal van ‘t Oud Kapelleke in Berchem nood had aan een opfrisbeurt klopte beheerder Luc Vanlaerhoven aan bij maatwerkbedrijf Wotepa voor de schilderwerken. “Binnenkort renoveert Wotepa ook de vergaderzaal van het parochiecentrum. Zegt dat genoeg over tevredenheid? ,” analyseert Luc de samenwerking.
Luc Vanlaerhoven: “In mijn zoektocht naar een schildersbedrijf kreeg ik de tip om een offerte te vragen aan een maatwerkbedrijf. Wotepa werkt met mensen die moeilijk aan werk komen in het reguliere circuit. In ons parochiecentrum vinden veel sociale activiteiten plaats, dus dat maatschappelijk belang vonden we belangrijk. Maar we wilden vooral dat onze feestzaal – toch wel een grote ruimte – snel en professioneel vernieuwd zou worden. Wotepa overtuigde ons met een degelijke offerte, professioneel advies en de voorgestelde timing. Onze feestzaal is behoorlijk groot en Wotepa engageerde zich om de volledige zaal te schilderen op twee weken tijd.”
Ann Mertens is instructeur schilderwerken bij Wotepa, coördineert de werken en begeleidt de teams bij de klanten. “Uiteindelijk hebben we de schilderwerken kunnen afronden op zeven werkdagen. In onze planning voorzien we liever iets meer tijd, dan te weinig. Afspraken zijn heilig voor ons. Klanten moeten zich kunnen voorbereiden en moeten weten wanneer zij hun ruimtes weer kunnen gebruiken.”
Iets wat Luc, als verantwoordelijke van ’t Oud Kapelleke, beaamt: “de samenwerking met Wotepa was perfect! Vakmensen die vroeger klaar zijn dan beloofd? Dat is vaak anders bij andere bedrijven. En het resultaat is prachtig: alles is afgewerkt tot in de puntjes. Echt vakwerk!”
’t Oud Kapelleke kreeg eerder al een nieuwe vloer en nieuw sanitair. Daarvoor werkte Luc samen met andere bedrijven, maar dat liep niet altijd vlot. “Het is niet prettig als iemand een afspraak niet nakomt, of de afwerking slordig blijkt. Met Wotepa was dat helemaal niet zo. Ann coördineert het team en maakt haar medewerkers duidelijk waar klanten gevoelig aan zijn. Het hele team stond hier elke ochtend stipt op tijd en vertrok niet voor 16 uur. Als ik kwam kijken hoe het werk vorderde, waren ze altijd heel minutieus aan het werk.”
Voor Ann is die klantgerichtheid onderdeel van haar dagelijkse job. “Dit soort opdrachten zijn heel prettig om uit te voeren. De opdracht is groot genoeg om het hele team aan het werk te zetten, waardoor iedereen kan ingezet worden op een taak die perfect bij hem past. De schilders krijgen hun opleiding op de werkvloer. Het eindresultaat is mijn verantwoordelijkheid, dus moet het piekfijn zijn. Voor minder doe ik het niet. In zo’n project kan ik als instructeur mijn mensen heel intensief begeleiden. Het team heeft hier perfect werk geleverd.”
De Woon- en Tewerkstellingsorganisatie Provincie Antwerpen – Wotepa – geeft dertig werknemers een praktijkopleiding en bereidt hen zo voor om door te groeien naar andere bedrijven. Lien Van den Plas (operationeel coördinator van Wotepa): “Onze medewerkers zijn mensen die moeilijk ander werk vinden, om heel diverse redenen. We laten hen starten in een atelier dat aansluit bij hun interesses. Ze hoeven geen ervaring te hebben, wij leiden hen op. Aan het hoofd van elk atelier staat een instructeur met de nodige beroepservaring. Ann heeft bijvoorbeeld tien jaar in een schildersbedrijf gewerkt. Ze kent het vak dus als de beste. De mensen in haar atelier leren de stiel zodat ze kunnen doorstromen naar commerciële bedrijven. We beogen dat mensen niet langer dan vijf jaar bij ons blijven.”
Wotepa doet veel meer dan schilderwerken. Lien Van den Plas: “Wotepa is ooit begonnen met de renovatie van oude, verkrotte panden. Vandaag doen we veel meer dan woningen renoveren of schilderen. In totaal hebben we vijf ateliers: bouw, schrijnwerkerij, schilder en behangwerken, groen en ontruiming. We nemen complete renovaties aan, maar ook nieuwbouwprojecten. Dat doen we zowel voor particulieren, als voor grote en kleine bedrijven. In 2015 hebben we zo’n 580 verschillende opdrachten afgewerkt, en daar zitten steeds meer – tevreden – bedrijven tussen. We hebben bewezen dat we kwaliteit leveren en veel aandacht schenken aan het naleven van afspraken, wat in onze sector enorm geapprecieerd wordt.”