Mediahuis Belga

Mediahuis verwerft participatie in Amerikaans consultancybureau

ANTWERPEN - Mediagroep Mediahuis, waartoe ook Made in Antwerpen behoort, en consultancybureau Mather Economics gaan een strategische samenwerking aan. Mediahuis verwerft hierbij een participatie van 35% in het Amerikaanse bureau. De door Mediahuis voorziene investering moet een versnelling van Mather’s ambitieuze internationale groeiplannen mogelijk maken.

Consultancybureau Mather Economics, gespecialiseerd in yield management, groeide de voorbije jaren uit tot dé expert op het vlak van geavanceerde, intelligente en voorspellende data-analysetechnieken die streven naar het maximaliseren van omzet en operationele marges. Naast sectoren zoals e-commerce, sport, digitale diensten en telecom, ontwikkelde Mather een uitgebreide expertise binnen de nieuwsmedia, waarbij het bureau uitgevers helpt bij het opbouwen en onderhouden van meer winstgevende langetermijnrelaties met hun abonnees en adverteerders.

Paul Verwilt, COO Mediahuis Group: “Onze sector kampt met een steeds verdere daling van de losse verkoop. Voor de meeste uitgevers vormt de abonnementenverkoop vandaag dan ook de basis voor hun bedrijfsmodel. Tegelijkertijd merken we dat de bereidheid van de consument om te betalen voor digitale journalistiek toeneemt. Daarom zijn een optimaal beheer van de klantenreis of customer journey en prijsstrategie cruciaal, en zal het verzamelen en aanwenden van klantendata op een respectvolle en intelligente manier alsmaar belangrijker worden.”

De ervaring en knowhow van Mediahuis met betrekking tot de uitgeefbranche, zullen een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van Mather’s klantgerichte oplossingen.

Ook nieuwe sectoren

Naast een verdere groei binnen de uitgeefsector zal Mediahuis ook de instap van Mather Economics in nieuwe sectoren gaan ondersteunen. Abonnements-gedreven inkomstenmodellen maken steeds vaker deel uit van het dagelijkse consumptiepatroon. Europese huishoudens besteden ongeveer 5% van hun totale budget aan abonnementen voor o.a. telecom, muziek, televisie, voeding ... Mather's expertise in het leveren van data-gestuurde oplossingen, voorspellende modellen en technische platformen kan ook deze sectoren helpen bij het verder laten groeien van hun inkomsten.