“Mensen met een beperking leren je door een andere bril naar je bedrijf te kijken”

ANTWERPEN - In de podcastreeks die Made In samen met Special Olympics lanceert, laten we ceo's met een hart voor inclusie en diversiteit op de werkvloer én in de maatschappij aan het woord. Maar we gaan ook te rade bij Hanan Challouki, expert in inclusieve communicatie. Made In legde haar ook enkele pertinente vragen voor in een kort interview.

Een naam van een special olympiêr blijft Hanan Challouki ons schuldig. "Ik moet toegeven dat er geen sport is die ik regelmatig volg. Ik zie eerder sporadisch nieuws over een atleet of een sport voorbijkomen. Ik ben wel altijd onder de indruk van de prestaties die ze leveren. Ik heb vooral geleerd dat mensen met een beperking absoluut niet minder sportief of succesvol zijn dan anderen."

Doelgroepen bereiken

Hanan is experte, dus durven we het haar te vragen: kan ze een voorbeeld geven van een bedrijf dat inclusie goed toepast en hoe het dat aanpakt? "Inclusie is heel allesomvattend en het is dus moeilijk om één bedrijf te noemen dat het goed doet op alle vlakken, voor alle doelgroepen. Er zijn wel een aantal initiatieven die ik zeker ondersteun."

"Recentelijk bijvoorbeeld bij Mediahuis, met de lancering van Youthlab om diverse jongeren aan te spreken om te starten op een redactie. Of de reclamecampagnes van Bol.com, die zeer divers en inclusief zijn, met duidelijk heel wat kennis over hoe ze verschillende doelgroepen het beste kunnen bereiken."

Vooroordelen

"Ik geloof dat er veel vooroordelen zijn over mensen met een mentale beperking, en dat bedrijven er niet aan willen beginnen, omdat ze het gevoel hebben dat ze (te) veel moeten veranderen."

"Aanpassingen zullen absoluut nodig zijn, maar het is echt niet zo dat je heel je visie of werking moet veranderen. het idee dat is dat de hinderpaal te groot is, terwijl de troeven uiteraard zijn dat je heel wat kan bijleren van deze doelgroep en vanuit een andere bril leert te kijken naar je bedrijf."

Beluister hier de podcast.