Midden-Oosten in de ban van Storycatchers

story

Het online videobedrijf Storycatchers verzorgde de allereerste 360-graden uitzending ooit in het Midden-Oosten met de finale van The Voice Kids in de Libanese hoofdstad Beiroet. Meer dan 150.000 kijkers uit het hele Midden-Oosten beleefden de finale alsof ze mee op het podium stonden. Meteen de drukst bekeken 360-graden video in het Midden-Oosten ooit… Gelijktijdig met de live uitzending op de Arabische zender MBC1 was de finale in Beiroet live te volgen via een 360-graden stream en het internet.

Storycatchers is als Antwerps bedrijf gespecialiseerd in online video strategieën. Het bedrijf beheert You tube kanalen, verzorgt live webcasts en produceert bedrijfsreportages en videoreeeksen. Het gaat erom de online communicatie van de klanten te versterken. Storycatchers werkte eerder al voor Cirrque du Soleil, het Filmfestival van Oostende, Inbev, Kind en Gezin, Microsoft, het Europacollege enz.

Storycatchers zorgde ervoor dat kijkers de finale van The Voice Kids in Beiroet niet alleen op de grootste televisiezender van het Midden-Oosten konden volgen, maar ook live op internet via 360-graden video", zegt zaakvoerder Hans Mathieu. "Een echt huzarenstukje want 360-graden video staat nog maar in z’n kinderschoenen en live streaming in het Midden-Oosten is steeds een behoorlijke uitdaging."

Storycatchers zorgde voor de volledige 360-graden productie en stuurde alle betrokken partijen aan. “We stonden in voor het 360 graden camerawerk, de streaming en de online distributie. We leverden 360-graden apparatuur en zorgden ervoor dat de video live afgespeeld werd op verschillende toestellen, al dan niet mobiel.”

Het klinkt simpel, maar dat is het niet. “De 360-graden video opzetten was niet zo’n probleem, maar deze live afspeelbaar maken op verschillende types computers, tablets en smartphones was een krachttoer. Net als de distributie van de beelden, aangezien data-infrastructuur in het Midden-Oosten toch net iets anders is dan bij ons. Bovendien gebeurde alles live: we monteerden niets achteraf. Alle beelden werden live opgenomen, en voor de kijker leek het alsof hij samen met de artiesten op het podium stond. We haalden met een korte trailer voor de finale al een eerste primeur binnen met de eerste 360-graden video ooit voor de pan-arabische MBC mediagroep. De 360-graden video van de finale van zaterdag was dan weer waarschijnlijk de drukst bekeken 360 graden uitzending wereldwijd.”

Deze editie van The Voice Kids was trouwens geen landelijk gegeven, maar werd georganiseerd voor het hele Midden-Oosten: Libanon, Turkije, Saoudi-Arabië, Egypte… Het spektakel was in 11 landen te zien via de grootste televisiezender MBC1 en dus ook live via internet.

Storycatchers is als bedrijf marktleider voor live uitzendingen van evenementen over het internet. “Hierbij kunnen we voor alle mogelijke aspecten zorgen: van camera tot videoregie, van streaming techniekers tot online video distributie of aanlevering bij YouTube.”

Het bedrijf verzorgt live webcasts van concerten en evenementen in binnen en buitenland. Met live uitzendingen in meer dan 14 landen op het palmares is het ook internationaal een relevante speler. Daarnaast maakt Storycatchers bedrijfsfilms en bedenkt het creatieve videoformats voor bedrijven voor allerlei doeleinden: productiefilms, eventreportages, videotestimonials…

360-graden video biedt in dit opzicht extra perspectieven voor event- en marketingdoeleinden. Technologisch zijn live uitzendingen in 360-graden nog zeer complex. Speciale camera’s met meerdere lenzen filmen de hele omgeving in 360 graden via groothoeklenzen. De beelden overlappen elkaar, waardoor het één groot geheel lijkt. Ingebouwde software zorgt ervoor dat de beelden vloeiend worden samengevoegd. Ook het geluid volgt mee. De kijker kan met een speciale VR- of 3D-bril of met behulp van een computermuis of toetsenbord zelf bepalen naar wat hij kijkt: op het podium naar de artiesten, naar het publiek, naar de jury… Hij krijgt het gevoel alsof hij op de voorste rij zit, of mee op het podium staat. Een erg interactief gebeuren dat ook toepassingen in heel wat andere sectoren kan vinden om de merkbeleving te vergroten. Zo zou je een concert of productlancering in het buitenland virtueel kunnen bijwonen, of zelfs mee spelen in een film.