Modegroep FNG (Wilrijk) groeit door in Nederland en Duitsland via overnames

FNG Group NV

, de modegroep van Dieter Penninckx , Manu (Emmanuel) Bracke (foto voorpagina) en Anja Maes, neemt het Nederlandse damesmerk Expresso over. De overname is complementair aan de bestaande collecties en retailnetwerken. FNG zoekt ook naar operationele synergieën in backoffice en uitwisseling van (lokale) retailkennis en ervaring.

FNG versterkt met de overname haar verkoopnetwerk in Nederland en Duitsland en ook haar retail positie in de
Nederlandse markt tot meer dan 50 concept stores. Door de overname, die nog wel moet worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten, stelt FNG nu meer dan 800 medewerkers te werk, heeft het een 125 tal eigen winkels, een 30 tal shop-in-shop corners en toegang tot meer dan 1500 multibrandstores die de FNG collecties verdelen.

Naast Expresso voert FNG ook nog Fred & Ginger, Van Hassels, CKS, Baker Bridge en het vorig jaar overgenomen Claudia Sträter. Expresso, dat op het hogere middensegment focust, vult de focus van Claudia Sträter op het hogere segment aan.

Voor de groei in België zal FNG vooral inzetten op de opening van Claudia Sträter concept stores. Nog deze zomer komen conceptstores bij in het Waasland Shopping Center (reeds geopend), Antwerpen, Wijnegem en Hasselt.

Penninckx, Bracke en Maes zijn van opleiding burgerlijk ingenieur en weten met hun rationale instelling een evenwicht te vinden tussen creativiteit en het commerciële, zoals ze dat twee jaar terug vertelden aan ChallengeZ .

In de raad van bestuur van FNG vinden we onder andere Vlerick retailspecialist Gino Van Ossel en Emiel Lathouwers (founder AS Adventure en investeerder in FNG en Le Pain Quotidien) terug.

Het bedrijf plant haar activiteiten op Terbekehofdreef in Wilrijk te verplaatsen naar het Ragheno Business Park in Mechelen (stationsomgeving).
FNG Group NV is genoteerd op de Vrije Markt op Euronext Brussel. Vorig boekjaar (einde 31/03/2013) steeg de omzet tot 92 miljoen EURO. (+84%, dankzij de acquisitie van Claudia Sträter, maar er was ook +10% interne groei). FNG genereerde hierop 15 miljoen EBITDA, een verdrievoudiging. Met de overname zal de geconsolideerde omzet stijgen tot ongeveer 125 miljoen. De overname werd begeleid door Verbaere, De Clercq & Partners.