Antwerpen Haven Foto: Wim Kempenaers

Monsterboete van 41,3 miljoen euro voor Antwerpse haven: DP World krijgt na 7 jaar gelijk in concessiegeschil

De haven van Antwerpen-Brugge moet een boete van maar liefst 41,3 miljoen euro, plus kosten en interesten, betalen aan containerbedrijf DP World. Dat schrijft havenmagazine Flows na de beslissing van het International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID). DP World zette in 2017 het ICSID in om de Belgische staat te dagvaarden in een geschil over een DP World-concessie in de Antwerpse haven.

De monsterboete is het besluit van een concessiegeschil dat bijna twintig jaar geleden begon. In september 2005 opende het Deurganckdok voor de scheepvaart. Toen werd de westzijde van het dok toegewezen aan MSC-PSA, die er samen de grootste containerterminal van de Antwerpse haven opende. DP World kreeg toen de oostzijde van het dok om een terminal te bouwen.

Door de bankencrisis had DP World het moeilijk om de concessie vol te krijgen, terwijl concurrent PSA heel zijn containertrafiek overbracht naar het Deurganckdok. PSA kreeg in de loop der tijd ook 40 hectare van de concessie van DP World om de terminal uit te breiden. Dat was tegen de zin van DP World.

Via de Belgische staat

Het Arabische containerbedrijf schakelde daarop in juni 2017 het International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID) in om de Belgische staat te dagvaarden in het geschil over de terbeschikkingstelling van de 40 hectare DP World-concessie voor de MSC-PSA European Terminal in het Deurganckdok.

Het ICSID bereikte op 15 februari een formeel vonnis in de zaak. De haven van Antwerpen-Brugge krijgt via de Belgische staat een recordboete van “41,3 miljoen euro plus kosten en interesten” opgelegd. De boete zou uiteindelijk kunnen oplopen tot 80 of zelfs 100 miljoen euro.

De haven Antwerpen-Brugge liet intussen weten “een volgende stap” te overwegen. Daarnaast stelt het havenbedrijf “de optimale en constructieve operationele samenwerking en het begrip van DP World, een van de belangrijke terminaloperators in de haven van Antwerpen-Brugge” te waarderen. Dat wijst er volgens Flows op dat het uiteindelijk de haven zal zijn die zal moeten betalen.