“Nadat ik mijn twee slagerijen verkocht had, kriebelde het om iets nieuws te beginnen. Mijn partner staat ondertussen vijf jaar op de markt met kaas en zo begon het idee van een kaaswinkel langzaam te rijpen in mijn hoofd. Ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan en in december opende ik mijn kazerie op de Kaasbrug. In een betere straat kan ik niet zitten”, lacht Karen Smeyers.
Een nieuwe zaak openen in volle coronaperiode is niet voor iedereen weggelegd, toch deed Karen Smeyers het. “Veel mensen vinden me moedig, maar ik had er goed over nagedacht. Ten eerste vind ik dat je als ondernemer risico’s moet durven nemen. Daarnaast had ik natuurlijk heel veel ervaring opgebouwd in de slagerijen. En ik merkte dat steeds meer mensen naar lokale buurtwinkels gaan voor hun boodschappen. Ze appreciëren het advies dat ze in supermarkten niet krijgen. En natuurlijk was corona daarin een versnellende factor. De oproep om lokaal te winkelen bleef niet in dovemansoren.”
“Vanaf het begin ging het heel goed met mijn nieuwe zaak. Mensen vonden en vinden via mond-tot-mondreclame hun weg. Toch kon ik alle steun gebruiken. Eerst googelde ik naar maatregelen waarvoor ik in aanmerking kon komen en al snel nam ik de telefoon om meer uitleg te vragen over de tijdelijk verhoogde toelage voor renovatie handelspand.”
Met steun van de stadsdiensten
Tijdens haar traject kreeg Karen Smeyers dus heel wat steun van de stedelijke diensten. “Ze zochten relevante informatie voor me op en zetten me op de juiste weg. Via een makkelijke tool diende ik mijn dossier in en drie weken later stond het geld al op mijn rekening. Zo kon ik vlot en snel investeren in een warme en aantrekkelijke inrichting. En dat helpt me om mijn missie waar te maken: kaas verkopen op een vriendelijke, correcte en eerlijke manier en dat in een nette omgeving.”