BXL phil

Na Tomorrowland en Rock Werchter klopt ook Brussels Philharmonic aan bij Appmiral

Het Antwerpse Appmiral, het bedrijf dat ook de apps van Tomorrowland en Rock Werchter bouwde, ontwikkelde een app voor het symfonisch orkest Brussels Philharmonic. BXL phil, zo heet de app, is meteen een primeur in ons land. Geen enkel ander klassiek ensemble heeft al een dergelijke app. BXL phil zal onder andere via podcasts en video’s voor een grotere beleving bij klassieke concerten zorgen en de muziek ook toegankelijker maken bij een breder publiek.

Appmiral, het Antwerpse bedrijf dat de app bouwde, gooide zijn jarenlange ervaring in het ontwikkelen van festival apps in de strijd. Dat is geen toeval, in de toekomst wil Brussels Philharmonic BXL phil uitbouwen tot een app die qua info en beleving kan tippen aan de Tomorrowland- of Rock Werchter app.

“Het maken van de app voor Brussels Philharmonic was voor ons een natuurlijke evolutie”, zegt Robin Van den Bergh, Managing Director Appmiral. “We hebben onze expertise opgebouwd met het ontwikkelen van apps voor muziekfestivals, maar sinds enkele jaren maken we ook smartphone applicaties die het hele jaar door relevant zijn: voor, tijdens en na het daadwerkelijk event. Door de coronacrisis zijn we nog meer die weg ingeslagen. De apps voor Tomorrowland, Rock Werchter en het Nederlandse hardstyle label I Am Hardstyle kunnen qua muziek niet verder liggen dan Brussels Philharmonic, maar we maken de applicaties onderliggend wel op exact dezelfde technologie. Wij zijn dan ook zeer trots en bedanken het enthousiaste en innovatieve team van Brussels Philharmonic om dit project één van onze nieuwe paradepaardjes te maken.”

Met de applicatie wil de Brussels Philharmonic nog meer en sneller informatie aan de fans geven. Volgens Gunther Broucke, intendant Brussels Philharmonic was een app een logische volgende stap.

“We vonden het hoog tijd om onze werking een extra digitaal jasje te geven. We streven altijd naar vernieuwing, en deze app geeft ons heel wat mogelijkheden om op een laagdrempelige manier heel veel luisteraars nog nauwer bij ons ensemble te betrekken”, aldus  Gunther Broucke. “De afgelopen jaren hebben we ons digitaal aanbod al sterk uitgebreid: we zitten op sociale media en Spotify, we maken podcasts en video’s, én we hebben uiteraard ook onze eigen website. Die info komt nu allemaal samen op één plaats: in de broekzak van onze fans. En zodra de deuren van de concertzalen weer open gaan, kan het publiek in de app ook info vinden over activiteiten die onze concerten omkaderen, zoals inleidingen, workshops en afterparty’s.”