Onak wil iedereen in de opvouwbare boot

ANTWERPEN - Het design bedrijf Onak brengt een betaalbare en draagbare, opvouwbare kano op de markt. Bato is binnenkort te koop in onder andere AS Adventure. "We willen jong én oud overtuigen van het plezier van varen", zegt mede-zaakvoerder Tim De Rydt. Samen met Frederik Van Heereveld werkt hij ondertussen aan de ontwikkeling van andere opvouwbare voorwerpen.

Zaakvoerders Tim De Rydt en Frederik Van Heereveld omschrijven Onak als een origami design bedrijf uit Antwerpen. Maar aanvankelijk was Onak een Gentse start-up, die in 2016 een eerste opvouwbare kano op de markt bracht.

"Dat klopt", geeft Tim De Rydt toe. "Frederik en ik hebben Onak twee jaar geleden overgenomen. We zagen het potentieel. Toen de oprichters ermee stopten, hebben wij onze kans gegrepen."

Handig en betaalbaar

Tot vorig seizoen - Onak telt in seizoenen, omdat bootjes een seizoensgebonden product zijn - had Onak slechts één bootje in het assortiment. "Dat is een re-design van de oorspronkelijke opvouwbare boot. Maar achter de schermen hebben we hard gewerkt aan drie nieuwe modellen, die we dit seizoen lanceren. Een van die modellen is de Bato, die volgens ons de meest commerciële is van ons gamma."

 

Het vraagt slechts vijf minuten om de Bato open te vouwen en gebruiksklaar te maken.

Met Bato mikt Onak niet langer op de gedreven kanovaarder, maar op iedereen die zich in een bootje wil ontspannen. “Bato is een kano voor één persoon, die slechts acht kilo weegt, opvouwbaar is en dus gemakkelijk past in de autokoffer, en slechts 595 euro kost. Dat is bijna drie keer minder dan het eerste ontwerp, de Onak-X.”

AS Adventure en Kickstarter

Onak lanceert de Bato, die is ontworpen in Antwerpen en gemaakt in België, via het crowdfunding platform Kickstarter. “Het klopt dat we via Kickstarter vooral de early adopters en de gadgets freaks zullen bereiken”, zegt Tim De Rydt. “Maar het is slechts een van de wegen die we bewandelen. We willen echt wel iedereen in de Bato krijgen. We hebben net een overeenkomst gesloten met AS Adventure, dat Bato in het assortiment opneemt. We hopen het product ook bij Decathlon te kunnen plaatsen en we lanceren het product via de sociale media.”

 

Zo ziet de boot er uit wanneer hij uit de zak is gehaald.

Onak wil met Bato de concurrentie met de rubberbootjes aangaan. “Onze opvouwbare kano is laagdrempelig en bovendien veel duurzamer. Hoeveel rubberbootjes hebben geen lek na de tweede keer varen, en worden daarna weggegooid? Dat overkomt je niet met Bato. We willen dus echt wel het alternatief voor zo’n rubberbootje zijn.”

Stabiel en comfortabel

De Bato is niet alleen geschikt voor een tochtje op vlak water. Dat heeft Tim De Rydt zelf al getest. “Ik heb met mijn zoontje van vijf op de golven van de Middellandse Zee gepeddeld. De Bato danst op de golven en is verrassend stabiel. Dat komt omdat het bootje redelijk breed is. Dat biedt comfort en stabiliteit. Het betekent wel dat de Bato niet is gemaakt voor lange afstanden. Daarvoor zijn de andere kano’s uit ons assortiment beter geschikt. Bato is een fun-boot.”

 

Frederik Van Heereveld (links) en Tim De Rydt.

Tim De Rydt en Frederik Van Heereveld zijn beiden productontwikkelaars. “Ik heb Frederik zo’n vijftien jaar geleden leren kennen via mijn eerste werkgever. We zijn bevriend geraakt, hadden professionele raakvlakken, maar hebben nooit eerder in één bedrijf samengewerkt. We hebben allebei iets met water. Frederik is een fervent watersporter en mijn vader was kapitein. Ik ben tussen de boten opgegroeid.”

Foldboys

Van Heereveld en De Rydt noemen zichzelf foldboys. “We zoeken naar vouwoplossingen voor alledaagse objecten, die slimmer en compacter leven mogelijk maken. De bootjes zijn nog maar het begin. Ik kan er nog niet veel over kwijt, maar we werken op dit ogenblik aan twee compleet andere producten. Het zijn opvouwbare outdoor producten die niets met boten en niets met elkaar te maken hebben.”

“Het klinkt nog wat geheimzinnig, maar we hebben al een patentaanvraag ingediend voor deze producten. Deze zijn minder seizoensgebonden dan de bootjes. Dat maakt het interessant voor ons, om meer continuïteit in de verkoop te krijgen.”