7a38a267-4675-4795-9ed2-66b03e0fe342 Bart Huybrechts van MCA. Foto Joris Herregods

Onderzoek naar nieuwe locatie dichter bij stad voor Maritieme Campus Antwerpen

ANTWERPEN - In mei van dit jaar kreeg de Antwerpse rederij CMB een vergunning voor de bouw van een nieuwe maritieme campus naast het bedrijventerrein van BlueGate, vlak bij de Hobokense polder. Daar kwam protest tegen van onder meer Natuurpunt, dat intussen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen is gestapt. De stad onderzoekt nu of de nieuwe campus een plaats dichter bij de stad kan krijgen, aan de ingang van BlueGate, vlak bij de Kennedytunnel.

De Maritieme Campus Antwerpen (MCA) wordt mogelijk dan toch niet opgetrokken nabij het natuurgebied Hobokense polder. “Wij hebben een bouwvergunning verkregen van de stad Antwerpen om op deze locatie te bouwen mits heel wat randvoorwaarden”, zegt directeur MCA Bart Huybrechts.

“Zo mogen we de werken niet opstarten tijdens het broedseizoen en het trekseizoen van de vogels in de Hobokense polder. De provincie heeft nadien die vergunning bestendigd. Maar het klopt dat de stad nu een onderzoek heeft geopend om te kijken of MCA kan worden opgetrokken op een plek dichter bij het stadscentrum. We zien daar een potentiële win-win in.”

Zo wil MCA een nieuw symbool worden voor de reede in Antwerpen. De campus wordt een plek waar gewerkt wordt aan innovatie in de scheepvaart. “Waar je het Havenhuis hebt in het noorden van de stad, willen wij dat onze site aan de andere kant van Antwerpen ook een landmark wordt. Dat is altijd onze ambitie geweest.”

“Alle opties liggen momenteel nog open.”

Frans Lauwers

MCA staat dus positief tegenover een eventuele locatieverandering. “Al zou dat wel betekenen dat we architecturaal gezien opnieuw van een wit blad moeten beginnen. Maar de connectie met de stad is voor ons een belangrijk criterium.”

Toch is er ook een aantal bezorgdheden: “Welke functies zullen er nog komen op deze site? En hoe gaan die met elkaar interageren? Blijft ons concept hier overeind? Daarnaast zit je ook met pijpleidingen van Aquafin onder de grond en met een weg die doorheen de site loopt. Het is een complex verhaal”, zegt Huybrechts.

Wat met het nieuwe voetbalstadion?

En dan is er nog het verhaal van het Stadion aan de Stroom: een multifunctioneel voetbalstadion dat oorspronkelijk door zowel RAFC als door Beerschot zou worden gebruikt. Antwerp heeft intussen beslist om op de Bosuil te blijven. Beerschot twijfelt nog. Maar vraag is of de plannen voor een nieuw stadion op de helling staan nu MCA mogelijk op dezelfde site wordt opgetrokken?

“Alle opties liggen momenteel nog open”, zegt Frans Lauwers, kabinetschef van schepen van Stadsontwikkeling Annick De Ridder (N-VA). “Momenteel heeft de stad een deel van dit terrein in concessie van de Vlaamse Waterweg. Op dit ogenblik wordt dat deel enkel gebruikt als opslagruimte voor materialen.”

“Maar die opslagruimte zouden we ook kunnen onderbrengen verder weg van de stad, waar initieel de campus van MCA zou komen. Dat heeft zo zijn voordelen: er is een aanlegsteiger waardoor materialen ook per binnenschip kunnen worden aangevoerd. De campus kan dan op zijn beurt dichter bij de stad worden opgetrokken. Een wissel, zeg maar.”

Al zijn er ook vanuit deze hoek een aantal bedenkingen bij dat verhaal. “Die hebben onder meer te maken met het voetbalstadion en met de andere claims die op dat terrein liggen. Als het stadion er komt, want groen licht is er daarvoor nog niet, is een combinatie met MCA dan ruimtelijk mogelijk? Dat wordt momenteel onderzocht.”

“Daarnaast komt op deze locatie ook de aanlanding van de fietsbrug over de Schelde. Ook daar moet rekening mee worden gehouden. Maar voor alle duidelijkheid: de piste voor een voetbalstadion is dus zeker niet helemaal van de baan.”