Peter De Keyzer Foto Joris Herregods

Peter De Keyzer, nieuwe columnist Made in: “Ondernemers worden nog te vaak voorgesteld als Balthazar Boma”

Op zijn CV staan ronkende functies als hoofdeconoom van ABN Amro, BNP Paribas Fortis en Petercam, schrijver van boeken en opiniestukken in zakenkrant De Tijd, oprichter en CEO van communicatiebureau Growth Inc. Voortaan mag daar ook ‘columnist voor Made in’ bij. Peter De Keyzer (46) zal elke maand zijn licht laten schijnen over thema’s die ondernemers, bestuurders en zaakvoerders na aan het hart liggen. Een kennismaking met de scherpste economische pen van Vlaanderen.

“Hamburgerbakker in de Quick van Kontich.” De eerste job van Peter De Keyzer is niet meteen wat je verwacht van een econoom met zijn staat van dienst. Maar hij heeft er belangrijke lessen opgestoken. Zoals: “Als je hard werkt, kom je ergens. Ik heb er ook geleerd dat niet iedereen evenveel geluk heeft in het leven. Veel mensen die in zo’n hamburgerrestaurant werken, zijn vroeg moeten stoppen met school of kennen moeilijke omstandigheden thuis. Voor hen is een job een manier om vooruit te geraken in het leven.”

Ook De Keyzer zelf heeft zijn stappen vooruit gezet. De studies Toegepaste Economische Wetenschappen die hij tijdens zijn deeltijdse Quick-avontuur volgde aan Ufsia (nu UAntwerpen), rondde hij met grote onderscheiding af. Het doctoraat hield zijn rusteloze ziel na twee jaar voor bekeken, maar in die periode als assistent aan de unief kweekte hij wel de goesting die hem naar het columnistenbestaan leidde. “Lesgeven deed ik echt heel graag, nog altijd trouwens. Je brengt iets over naar anderen. Met columns is dat ook zo.”

Leerschool KBC

Het economiediploma had hij op zak, het echte klappen van de zweep leerde Peter De Keyzer op de studiedienst van KBC. “In die vijf jaar bestudeerde ik alle mogelijke economieën, van België tot Amerika en Japan, noem maar op. Ik werkte er samen met toppers als Bart Van Craeynest, die voordien al een goede vriend was en nu als hoofdeconoom bij Voka werkt. Daarnaast waren er ook Edward Roosens, huidig hoofdeconoom van het VBO, mijn toenmalige baas Edwin De Boeck die nu hoofd van de studiedienst van N-VA is, Johan Van Gompel die nog altijd op de KBC-studiedienst zit… Er werd de hele tijd gepraat en gedebatteerd over inflatie, politiek, conjunctuur, begroting. Daar werd ik constant doordrenkt met economie.”

Volgende sprong in zijn carrière: hoofdeconoom worden. Nadat ABN Amro hem had weggeplukt bij KBC, kwam enkele jaren later Petercam aankloppen in de zoektocht naar een opvolger voor de vertrokken Geert Noels, kort daarna stond BNP Paribas Fortis al aan zijn deur. Maar dan kwam hij op een keerpunt. “Het was het moment waarop ik zei: ik wil zelf iets veranderen. In de politiek gaan of ondernemen, dat waren de twee opties. Ik dacht: ik wil écht iets veranderen in dit land, dus ik ga niet in de politiek.”

 

Peter De Keyzer
Foto Joris Herregods

Eigen onderneming

Samen met Olivier Van Horenbeeck richtte Peter De Keyzer in 2016 in Antwerpen het strategisch communicatiebureau Growth Inc. op. “Ik schreef toen al veel columns in de kranten, maar wou met onze zaak echt dingen in beweging krijgen. Bedrijven met goede ideeën of nieuwe technologieën die het land vooruithelpen: ik wou hen helpen beter te communiceren, hun boodschap tot bij de publieke opinie of de juiste politicus krijgen. We zijn 5,5 jaar geleden begonnen met twee man, nu zijn we met twintig. Als klanten hebben we banken, farmaceutische bedrijven, havenbedrijven, investeringsmaatschappijen,… Nog altijd proberen we elke keer hun verhaal over te brengen en mensen ermee te inspireren.”

Hoe hij het ondernemerschap in Vlaanderen ervaart? “De stap naar een eigen onderneming is gelukt en ik ben er ook blij mee. Als je hard genoeg wilt, lukt het wel. Al moet ik toegeven dat er veel ondernemers zijn die het een pak moeilijker hebben dan ik, die met vergunningen worstelen, met loonkosten, met logistieke problemen, die geen personeel vinden,… Je zult wel eens een ondernemer horen klagen, maar het zijn vooral oplossingsgerichte mensen die zijn opgetrokken uit dadendrang. Zij willen vooruit en laten zich niet zomaar uit het lood slaan.”

“Laat mensen tien zagemannen horen en ze beginnen zelf te zagen. Laat ze drie, vier positieve voorbeelden zien en ze raken geïnspireerd om de zaken aan te pakken.”

Peter De Keyzer

“Spijtig genoeg staat ondernemerschap in Vlaanderen niet al te hoog aangeschreven. Als je dan naar de Nederlandse koopmansgeest kijkt… Als ik bijvoorbeeld uitstap in het station van Rotterdam en alle activiteiten daar zie: boekenwinkels, supermarkten, postkantoor, lingeriezaken, bloemenwinkels, 16- tot 67-jarigen die er aan de slag zijn. En stap dan – met alle respect – uit in Antwerpen Centraal of Brussel-Noord, dat is helemaal anders. Er wordt wel ondernomen in Vlaanderen, maar het zou veel meer kunnen. We hebben een zekere drang naar het status-quo, naar veiligheid. Maar zélf iets proberen, zélf je eigen lot in handen nemen, dát is ondernemen.”

Stimuleren op jonge leeftijd

Peter De Keyzer ijvert ervoor om die ondernemersgeest al van jongs af te stimuleren. “Laat mensen tien zagemannen horen en ze beginnen zelf te zagen. Laat ze drie, vier positieve voorbeelden zien en ze raken geïnspireerd om de zaken aan te pakken. Dat begint al vroeg. Een ondernemer van wie de kinderen deels in de Verenigde Staten en deels in ons land zijn opgegroeid, vertelde me ooit de volgende anekdote. “Hier in de kleuterklas zingen ze ‘klein klein kleutertje, mama zal kijven en papa zal slaan’. Wat zoveel is als ‘pas op en gedraag je braaf binnen de regels’. In de VS leren ze aan de kinderen ‘I am great, I can do anything’ en dat dertig keer na elkaar. Laat een driejarige dat tweehonderd dagen per jaar doen en die gaat denken: ik kan vooruit in het leven.”

“Ik ben een hevige metalfan. Dat zet ik de hele dag door op, ook als ik mijn columns schrijf.”

Peter De Keyzer

We moeten ook veel weerbaarder worden, meent De Keyzer. “Voor elk probleem dat er is, moet iemand anders het tegenwoordig maar oplossen. Onlangs waren er een week lang radio-uitzendingen rond het thema ‘wat zou je in dit land willen veranderen’. Als ik de conclusies moet samenvatten in vier woorden: verbieden, verplichten, subsidiëren en belasten. De vier sleutels voor vooruitgang volgens veel mensen… Niet ‘ik zal dit doen’ of ‘we zullen met z’n allen dat’. Dat geloof in eigen kunnen moet veel groter worden.”

Verkeerd beeld van ondernemers

Als Peter De Keyzer over ondernemen vertelt, spatten de passie en grinta ervan af. Ook als het over zijn ergernissen gaat. “De manier waarop ondernemers hier in België in beeld worden gebracht: dat is Balthazar Boma, dat is frauderen als Dimitri De Tremmerie, of een tv-show met exuberante figuren die met hun geld te koop lopen. Of neem de politiek, die krijgt bovenmatig veel aandacht in nieuws en media terwijl die eigenlijk weinig verandert. Politiek kan de zaken wel in een bepaalde richting duwen, maar degenen die écht voor verandering zorgen zijn de ingenieurs, de wetenschappers, de ondernemers. Mensen met ideeën, die vooruit willen en die anderen mobiliseren.”

Bedrijfsleiders mogen volgens hem best assertiever zijn om die boodschap uit te dragen. “Vertel over wat je zelf doet. Als jouw bedrijf niet zou bestaan, welk probleem zou dan over tien jaar nog altijd niet opgelost zijn? Wie help jij, hoe, waarmee? Draag het uit!”

Peter De Keyzer
Foto Joris Herregods

Metal- en operafan

Zaakvoerder, schrijver, columnist: net als bij alle gedreven ondernemers ligt ook bij Peter De Keyzer de valkuil van een hellende work-lifebalance op het pad. “Als ondernemer lopen werk en privé hoe dan ook door elkaar. Het lukt ook mij niet altijd even goed om die verhouding juist te krijgen. De sleutel voor mij is: als je je smartphone kunt afzetten, dan loopt het wel los.”

Ook sporten helpt hem. “Ik loop vooral, voorheen ook veel fietsen en een paar kwarttriatlons. Ik kan letterlijk en figuurlijk niet stilzitten en die beweging is goed om je hoofd helemaal leeg te maken. Na een looptocht in het Nachtegalenpark ziet de wereld er alweer een beetje anders uit.”

Een andere passie van Peter De Keyzer: muziek. Een streepje rustgevende Amon Amarth, Volbeat of Rammstein. “Ik ben een hevige metalfan. Dat zet ik de hele dag door op, ook als ik mijn columns schrijf. Ik ben een trouwe bezoeker van het Graspopfestival. Maar ik ben ook een operafan. Daar wil ik mij voor verplaatsen door Europa, met als hoogtepunt de volledige reeks van Der Ring des Nibelungen van Wagner die ik in Stockholm samen met mijn broer heb gezien. En voor de rest breng ik graag tijd door met de mensen die ik graag zie. Mijn kinderen van 14 en 15 en pluskinderen van 23 en 25, andere familie, vrienden. Uitbundige feesten hoeven niet voor mij, maar voor hen wil ik altijd voldoende tijd vrijmaken.”

De columns ‘De Kijk van De Keyzer’ verschijnen elke laatste donderdag van de maand op Made in. Op 28 april bijt hij de spits af.