pijpleiding essenscia

Pijpleidingtraject tussen Antwerpse haven en Ruhrgebied is noodzakelijk

ANTWERPEN - Een nieuw pijpleidingtraject dat de chemiebedrijven in Vlaanderen ondergronds verbindt met de chemie-industrie in Nederlands Limburg en Duitsland zou zowel ecologisch als economisch een bijzonder goede zaak zijn. Sectorfederatie essenscia vlaanderen reageert dan ook uitermate positief op de beslissing van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir om de procedures hiervoor op te starten.

De bestaande pijpleiding Antwerpen-Limburg-Luik zorgt jaarlijks voor zowat 100.000 vrachtwagens minder op de weg tussen de Antwerpse haven en het industriële chemiecomplex Chemelot in het Nederlandse Geleen. "Vele chemiebedrijven langs het Albertkanaal in Geel, Meerhout, Beringen en Tessenderlo kunnen op dit netwerk aansluiten. Bovendien is dit tracé van strategisch belang voor de verdere verbinding met het Duitse Ruhrgebied en het BASF-complex in Ludwigshafen", aldus Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen.

Voorkeurstraject

Door een voorkeurstraject af te bakenen en dit wettelijk vast te leggen, ontstaat een reservatiestrook waarbinnen pijpleidingen maar ook infrastructuur zoals kabels, rioleringen of andere nutsvoorzieningen snel en efficiënt ondergronds gebundeld kunnen worden. Bovendien zullen pijpleidingen de komende jaren een cruciale rol spelen in de energietransitie, bijvoorbeeld voor het transport van waterstof of CO2.

Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen: “Pijpleidingen zijn op ecologisch vlak een van de beste transportkeuzes. Ze zijn ook ontzettend belangrijk voor de internationale concurrentiepositie van de Antwerpse haven en de chemiesector in Vlaanderen. Door op korte termijn ruimte te reserveren voor extra pijpleidingen tussen Antwerpen en Geleen verankeren we de logistieke infrastructuur én de tewerkstelling in de chemie-industrie op lange termijn. Een wettelijk vastgelegde reservatiestrook zal de realisatie van nieuwe pijpleidingen ook aanzienlijk versnellen wat de chemiesector en de Vlaamse economie een concurrentievoordeel biedt.”

Eind vorig jaar al bereikten acht internationale chemiebedrijven (BASF, Borealis, BP, Dow, Evonik, INEOS, LyondellBasell en Sabic), samen met de havens van Antwerpen en Rotterdam, een samenwerkingsakkoord om de pijpleidingeninfrastructuur tussen Vlaanderen, Nederland en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen verder uit te bouwen.