CPK_Afbeelding

Poolse regering pompt 30 miljard euro in nieuw spoornetwerk

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) gaat een nieuw, multimodaal transportnet bouwen, inclusief nieuwe luchthaven en uitgebreid spoornetwerk. In het megaproject staat enkel het spoorgedeelte al garant voor een investering van zo’n 30 miljard euro.

Het spoornet zal vanaf 2023 gebouwd worden en werkzaamheden zullen over heel Polen plaatsvinden, vertelt CPK’s bestuurslid Radosław Kantak. “Het hele spoorproject bestaat uit 12 grote corridors waarvan 10 vanuit de CPK Airport naar alle Poolse regio’s.”

2.000 kilometer aan sporen

Volgens Kantak “zullen veel van die sporen hogesnelheidslijnen (HSL) zijn.” Dat geldt voornamelijk bij de hoofdsecties. “Dat zijn de lijnen tussen Warschau, Łódź, Wrocław en Poznań. Dat maakt van het spoorgedeelte van CPK een van de grootste lopende infrastructuurprojecten in Midden- en Oost-Europa.”

De doelen zijn dan ook enorm ambitieus: “Het zou niet meer dan tweeënhalf uur mogen duren om met de trein van eender waar in Polen naar de nieuwe luchthaven te reizen”, gaat Kantak verder. “Dat gebeurt natuurlijk niet van vandaag op morgen. Het allereerste idee van een centrale, multimodale luchthaven ontstond al in de jaren 70 en in 2003 werden de plannen voor het eerst concreet. “De voorbereidende werken zijn al een tijdje aan de gang, in 2023 beginnen de effectieve werken en de eerste spoorlijnen zouden in 2027 klaar moeten zijn, om finaal te eindigen in 2034.”

Aansluiten op Trans-Europese Transportnetwerk

Spoorwegen spelen een steeds belangrijkere rol in de uitbouw van het toekomstige Europese transportsysteem. De Slimme en Duurzame Mobiliteitsstrategie van de Europese Commissie benadrukt de noodzaak om zowel personen- als goederenvervoer per spoor te boosten en geeft daarbij een sleutelrol van de HSL als de veiligste en meest duurzame transportmiddel.

In december 2021 heeft de Europese Commissie een voorlopige versie van het nieuwe Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T) gepubliceerd. Die versie houdt rekening met de vele Poolse voorstellen voor correcties van het netwerk, inclusief het CPK-project. De belangrijkste wijzigingen vanuit het standpunt van CPK zijn gerelateerd aan het updaten van de netwerkroutes van TEN-T en de knooppuntenlijst.

Polen wil namelijk dat CPK opgenomen wordt in de kaarten van het kernnetwerk van TEN-T, zowel als luchthaven als weg-spoorterminal. Daarnaast wil het ook dat de nieuwe spoorweginfrastructuur, het ontwerp en de constructie die toegekend is aan CPK opgenomen wordt. Zulke projecten creëren mogelijkheden voor samenwerking en integratie van Europese transportsystemen en versterken infrastructurele links tussen West-, Midden- en Oost-Europa.

Ze promoten volledige multimodaliteit dankzij de verbindingen tussen wegen, spoorwegen en luchthavennetwerken. De aanleg en modernisering van spoorwegen en de introductie van het HSL-systeem in de regio van het Driezeeëninitiatief betekent een betere verbinding en de verwijdering van het gat in het sporennetwerk tussen West-Europa en Midden- en Oost-Europa.