BELGIUM PORT OF ANTWERP HYDROGEN TUGBOAT Themabeeld Haven Antwerpen. Foto: ROBBE VANDEGEHUCHTE

Port of Antwerp-Bruges lanceert nieuw meld- en infopunt: alle vragen en meldingen op één plaats

Port of Antwerp-Bruges heeft een nieuw meld- en infopunt voor de haven. Het meld- en infopunt is er voor iedereen met vragen over het havengebied in Antwerpen of Zeebrugge, over de werking van de haven, over de werking van het Havenbedrijf en voor meldingen rond defecten, geurhinder, overlast, veiligheid enzovoort.

In twee klikken naar het juiste contact
Zowel gebruikers van de haven als omwonenden wisten tot nu toe niet goed waar ze iets moesten melden of vragen. Wie is er verantwoordelijk voor het herstellen van openbare verlichting? Waar meld ik geur- of geluidshinder? Wat doe ik als ik iets verdachts heb gezien? Wie kan ik laten weten dat er regelmatig vrachtwagens uit de haven in mijn buurt parkeren? En wie vraag ik om takken te snoeien die over het fietspad hangen?

Vanaf nu is het antwoord op deze vragen niet meer nodig om een melding te maken. Op het nieuwe meld- en infopunt van Port of Antwerp-Bruges volstaat het om een onderwerp en een categorie te kiezen om op de juiste plaats terecht te komen. “Onze haven is dé economische motor van Vlaanderen”, aldus Annick De Ridder, Antwerpse  schepen voor haven. “Net als elke motor bestaat die uit een heel en vooral ook ingewikkeld arsenaal aan onderdelen. Het is voor omwonenden, passanten én gebruikers van de haven niet altijd even eenvoudig om te weten welk deel van de motor waarvoor verantwoordelijk is.”

Dat probleem wil de haven nu met een nieuw info- en meldpunt uit de weg werken. Iemand met een vraag over DeWaterbus wordt naar de contactpagina van DeWaterbus geleid. Wie een verdachte situatie wil melden, komt terecht op het meldpunt Portwatch van de federale politie. Een melding van drijfvuil of een vraag over filmen in het havengebied blijft dan weer bij het Havenbedrijf.

De webpagina van het meld- en infopunt heeft ook een mobiele versie. Onderweg iets melden is heel eenvoudig. Er is dus geen reden om de melding uit te stellen en ze dan mogelijk te vergeten.

Dialoog
Het meld- en infopunt is een bijkomende manier voor het Havenbedrijf om in dialoog te gaan met havengebruikers en omwonenden, in de eerste plaats met de melder of vrager die ervoor kiest om contactgegevens in te vullen. Via het meld- en infopunt zal die sneller geholpen worden.

Maar daar stopt het niet. Nu alle vragen voor het Havenbedrijf op één plaats binnen komen, wordt het gemakkelijker om te zien over welke onderwerpen er veel vragen of meldingen zijn. Zo kan het meld- en infopunt ook een aanzet zijn om over bepaalde onderwerpen meer proactief te communiceren.

Tenslotte vormt de input via het meld- en infopunt voor het Havenbedrijf een belangrijke bron van informatie om de eigen werking te verbeteren.