Nieuws Antwerpen Rotterdam neemt maatregelen tegen vertragingen

Rotterdam neemt maatregelen tegen vertragingen

Rotterdam neemt maatregelen tegen vertragingen

rotterdamDe haven van Rotterdam neemt maatregelen tegen de congestie op de ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal. Hier worden binnenvaart- en feederschepen al langere tijd met vertraging afgehandeld. Een aantal rederijen hadden daarom al verscheidene schepen afgeleid naar Antwerpen.

Rotterdam zit met een heus probleem. De vertragingen op de haventerminals zorgen voor flink wat ongenoegen. Doorgevoerde verbeteringen op de terminal hebben tot nu toe onvoldoende effect gehad. Klanten en gebruikers van de haven ondervinden zoveel hinder, dat het Havenbedrijf Rotterdam het initiatief heeft genomen tot oplossingen te komen.

De afgelopen weken zijn daarvoor gesprekken gevoerd met ECT, Uniport, LINC (container binnenvaart) en de Kramer Group/RCT. Duidelijk werd dat alle partijen willen samenwerken om de afhandeling te verbeteren. Uit de gesprekken zijn drie maatregelen voortgevloeid. Een deel van de binnenvaartschepen, vooral die kleinere hoeveelheden containers brengen/halen, worden behandeld op de naast de Delta Terminal gelegen Rotterdam Container Terminal (RCT). ECT bepaalt welke schepen bij RCT worden afgehandeld. De operator heeft vervolgens direct contact met RCT. Dit bedrijf zorgt o.a. voor een ligplaats, het lossen van de containers en het overrijden naar de Delta Terminal. Zo wordt de waterzijde van de Delta Terminal ontlast. Men is hier inmiddels mee gestart en de operaties kunnen verder worden opgeschaald.

Containers worden voortaan gebundeld in Moerdijk (MCT). Binnenvaartschepen met een zeer grote capaciteit pendelen vervolgens tussen Moerdijk en de Maasvlakte. Omdat de kranen op de grotere schepen efficiënter kunnen werken, wordt de kade op de Maasvlakte efficiënter gebruikt. Er wordt al gebundeld in Moerdijk, maar dit kan verder worden uitgebreid.

Binnenvaartcontainers, en zo nodig wegcontainers worden eveneens gebundeld op de Uniport Terminal in het Waalhavengebied. Dit is vergelijkbaar met de bundeling in Moerdijk en levert meer efficiëntie op de Maasvlakte. Deze optie wordt momenteel uitgewerkt.

De drie maatregelen zijn primair gericht op de afhandeling van de binnenvaart. De verwachting is dat vervolgens kade- en arbeidscapaciteit vrij komt ten gunste van zeeschepen.

Een belangrijke oorzaak van de congestie ligt in het buiten schema binnen komen van de grote intercontinentale containerschepen. Hieraan ‘hangen’ honderden achterlandbewegingen, waarvan de schema’s ook verstoord worden.

Een rederij als Hapag Lloyd besliste daarom eerder al om een aantal schepen naar Antwerpen af te leiden. De containerladingen worden afgehandeld aan het Deurganckdok.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Meest gelezen in deze regio

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.