Kranen DP World Foto: DP World

Schip met nieuwe kranen voor DP World vertrokken vanuit Shanghai

ANTWERPEN - In Shanghai is vandaag een schip met drie nieuwe kadekranen voor de Antwerp Gateway terminal van DP World vertrokken. Begin maart komen ze aan in Antwerpen en vervoegen ze de tien ship-to-shore kranen aan het Deurganckdok.

De drie nieuwe kadekranen van de Chinese leverancier ZPMC maken deel uit van het grote investeringsplan van DP World, goed voor een totaal van 200 miljoen euro. Ze kunnen tot 26 containerrijen ver reiken op de steeds groter wordende containerschepen, dat is één rij verder dan de laatste generatie.

Na hun aankomst op de linkeroever in Antwerpen begin maart worden ze geïnstalleerd op de kade en vervolgens klaargemaakt voor hun definitieve ingebruikname in de loop van dit jaar.

In afwachting van de bouw van een nieuwe containerdok, zet DP World nu al volop in op het optimaal benutten van de bestaande ruimte op een duurzame manier.

Eind vorig jaar nam de logistieke wereldspeler twee extra automatische stapelkraanmodules in gebruik en in april werd het nieuwe hoofdkantoor officieel ingehuldigd. Dankzij deze investeringen wordt de containerbehandeling geoptimaliseerd en maakt DP World zijn terminal klaar voor de toekomst.

“Ondanks de ongunstige economische omstandigheden, zet DP World door met zijn investeringsplan om extra capaciteit te creëren op de Antwerp Gateway terminal. We gaan van een maximale jaarlijkse capaciteit van 2,5 miljoen containers naar 3,4 miljoen tegen 2026”, zegt Dirk Van den Bosch, CEO van DP World in Antwerpen. “Deze drie nieuwe kadekranen vormen het volgende hoofdstuk in ons uitbreidingsverhaal dat een meerwaarde zal bieden voor onze klanten.”

Extra containercapaciteit

Om extra containercapaciteit in de Antwerpse haven te creëren, vormt DP World zijn Antwerp Gateway terminal om door middel van verdere automatisering, elektrificering en vergroening. Het investeringsproject omvat nieuwe kadekranen, een tweede railkraan, hybride straddle carriers, een nieuw operationeel gebouw en 17 extra nieuwe elektrische stapelkranen, die containers dichter en hoger stapelen.

In 2024 komen er nog eens twee nieuwe kadekranen, wat het totaal op 15 STS (ship-to-shore)-kranen zal brengen. Voor de modernisering van de infrastructuur kreeg de terminal een Europese subsidie, goed voor drie nieuwe stapelkraanmodules en twee kadekranen.