SB+8

Spéciale Belge Taproom opent eigen microbrouwerij

Terwijl het bier naast je gebrouwen wordt, nip je van een vers getapt brouwsel van eigen makelij. In de unieke omgeving van Pakt in Antwerpen kan dat bij Spéciale Belge Taproom. Zij zetten nu een bijzondere volgende stap om bierfans een nóg completere smaakbeleving te bieden. De uitgebreide kaart met een honderdtal bieren, veelal van onbekendere huizen, krijgt er op regelmatige basis onder de naam #Tourist het gezelschap van een authentieke ‘homebrew’ bij.

Na drie jaar is Spéciale Belge Taproom, zelfs in coronatijden, in Antwerpen een begrip geworden door zijn eindeloos, karakteristiek en behoorlijk eigenzinnige assortiment aan bieren. Toch wil het vierkoppig team nog net dat tikkeltje meer bieden. Bavo Van den Heuvel, Uwe Versavel, Kobe Ceulemans en Davy Smeyers lieten in volle lockdown hun eigen uit de kluiten gewassen microbrouwerij installeren achter een grote glaswand in het café.

Het idee van een eigen microbrouwerij die je kan zien vanuit het café deed Davy Smeyers ver van huis op. “Ik werk al sinds mijn 15de in de horeca en heb me altijd afgevraagd hoe het zou zijn om zelf bier te brouwen. Het is lang een ver-van-mijn-bed-show geweest, omdat ik dacht dat het te moeilijk zou zijn. Tot ik in Nicaragua in een café terechtkwam waar je kon zien hoe het bier gebrouwen werd en waar het rechtstreeks uit de tank getapt werd. Verser en lokaler gaat niet. Dat idee is blijven sluimeren, want als ze dit al in een a-typisch bierland als Nicaragua konden.”

#Tourist

Vandaag is Spéciale Belge Taproom helemaal klaar om de nieuwe ‘batch’ van het eigen craft beer officieel aan bierminnend Vlaanderen en de vele toeristen die er passeren, voor te stellen. “Wij willen geen afbreuk doen aan de commerciële bieren die je overal vindt. Alleen is de tendens wel dat je eenheidsworst krijgt, omdat die bieren afgestemd worden op de grootste gemene deler. Het is ons doel om af te stappen van merken zodat mensen bier terug kiezen op basis van de smaak en zich niet laten beïnvloeden door reclame”, vertellen de heren van Spéciale Belge Taproom.

De naam van de eigen bieren, #Tourist, is niet toevallig gekozen. “Wij mikken met Spéciale Belge Taproom op de lokale Antwerpenaar, maar ook op de toeristen die eenmalig in ons café terechtkomen om onze kwalitatieve Belgische craft bieren te ontdekken. En net zoals de toeristen zijn onze brouwsels heel even op bezoek. We geven altijd een kleine beschrijving mee, zodat mensen weten wat ze mogen verwachten. Soms is het tripel, IPA of witbier dan weer een saison of stout. En zodra we een biertje gebrouwen hebben waar we 100% tevreden over zijn, dan krijgt het een eigen naam en valt het onder de categorie: Local. Want dan is het een bier om te blijven, een inwoner van Spéciale Belge. Onze #Tourist editie 6 en 7 zijn trouwens bijna klaar.”

Rechtstreeks uit de tank

Zodra Local het levenslicht ziet, wil het team van Spéciale Belge Taproom het in grotere hoeveelheden laten brouwen en kan het naar andere cafés of restaurants. Op termijn worden speciale bieren gebrouwen op vraag van bedrijven, restaurants of festivals. En ook bierworkshops staan op het programma.

“Daarvoor moeten we eerst onze brouwerij nog wat uitbreiden”, zegt Davy Smeyers. “We starten nu eerst onze keuken op en daarna kunnen we hopelijk investeren in extra lagertanks. Op die manier lukt het om onze klanten bier aan te bieden dat we rechtstreeks uit de tank zullen tappen. Dan komen er geen flesjes, blikjes of vaten meer aan te pas. Zo krijgen de fans bier zoals het echt bedoeld is, met gebalanceerde CO2 erin en zonder te veel extra verpakking. Want dat ecologische aspect is voor ons eveneens héél belangrijk.”