Robin Denis BluNaranja

Starter van de week: Duurzaam kledingmerk BluNaranja

ANTWERPEN - Robin Denis, Luc Didden en Liesbet Cools, drie jonge Antwerpse ondernemers, lanceren samen het gloednieuwe kledingmerk BluNaranja. Met haar duurzame kledingcollectie wilt het meteen een platform zijn voor beginnende ontwerpers. Tegelijk wil BluNaranja ook een voorbeeld zijn op vlak van duurzame productie en transparantie.

Robin, Luc en Liesbet besloten ondanks de huidige gezondheidscrisis toch de moedige stap naar het ondernemerschap te zetten. Samen lanceren ze duurzame kledingmerk BluNaranja, dat een voorbeeld wil zijn op vlak van duurzame productie en transparantie. Verder staat vooral de samenwerking met beginnende ontwerpers centraal. BluNaranja neemt de volledige productiekost en –organisatie op zich. De opbrengst uit verkoop, wordt gedeeld met de artiest

“We willen afstappen van de klassieke ‘fast fashion’ manier van werken door binnen onze collecties met gelimiteerde productie aantallen tewerken en zo mee een kans te bieden aan opkomende ontwerpers. Elke artiest die zich geroepen voelt nodigen we uit om zijn/haar eigen interpretatie van ons merk te maken. Indien alles goed zit zetten we die ontwerpen dan samen om naar een fysieke collectie”, vertelt mede-oprichter Robin Denis.

Dankzij de huidige shift naar een meer bewuste vorm van shoppen  is het draagvlak voor duurzame productie sterk gegroeid, en volgen ook steeds meer grotere namen het voorbeeld van kleine duurzame merken. Toch wordt er volgens Robin niet overal even transparant gecommuniceerd over de volledige productieketen: "Die transparantie vinden we even belangrijk als bijvoorbeeld het gebruiken van organisch katoen, want zonder heldere communicatie blijft het voor klanten moeilijk om in te schatten wat ‘duurzaamheid’ juist betekent.”

Meer info over starters vindt u op onze overzichtspagina. Bent u ook een starter of kent u zo iemand? Laat het ons weten via redactie@madeinantwerpen.be en zo komt u de komende weken misschien in de schijnwerpers te staan.