State of Art – Eilandje

State of Art trekt naar het Eilandje

ANTWERPEN - Kledingmerk State of Art heeft het Belgische hoofdkantoor ondergebracht op een nieuwe locatie. Een oude zeilmakerij op het Eilandje is nu het kloppende hart met kantoren en een showroom.

[caption id="attachment_47260" align="alignleft" width="378"] Kristof Baeten, Managing Director Belgium, en
Martijn Mateman, ceo State Of Art.[/caption]

Zes jaar geleden vestigde het Belgische hoofdkantoor van State of Art zich in Antwerpen. Recent werd verhuisd naar een grotere locatie in een oude zeilmakerij op het Eilandje. "Antwerpen heeft een sterke link met mode en de buurt rond de jachthaven en het MAS is de laatste jaren sterk ontwikkeld. Terwijl vroeger vooral het Antwerpse Zuid hip en happening was, is dat nu deels verschoven naar het noorden", zegt Kristof Baeten, Managing Director Belgium.

Door de groei van het kledingmerk was de vorige ruimte te krap geworden, waardoor de nieuwe locatie kantoren en een showroom huisvest. "Het nieuwe pand telt niet enkel meer vierkante meters, maar baadt dankzij dakkoepels in het zonlicht en beschikt over een etalage op het gelijkvloers die voor extra merkvisibiliteit zorgt. De hele ruimte werd flexibel ingericht zonder vaste bureauplaatsen."

Elk seizoen wordt de showroom volledig opnieuw aangepakt en ingericht, zodat klanten, zijnde winkeliers en aankopers, een coherent totaalbeeld wordt voorgespiegeld. "De collectie wordt sinds enkele seizoenen telkens opgehangen aan een roadtrip en een bepaalde stijlvolle bestemming. Voor het zomerseizoen 2018 leidde die naar het Franse Deauville."

Van gebreide babykleding tot mannelijk stijlicoon

Het verhaal van State of Art start in 1936, toen Albert Westerman Sr. samen met zijn zus een breiatelier in het Nederlandse Lichtenvoorde opent voor kwalitatieve babykleding. De groeiende concurrentie, een dalend geboortecijfer en de diversificatie in stoffen noopte het bedrijf in 1980 het roer om te gooien. Met de productie van bovenkleding voor kinderen en volwassenen, die vooral in winkels van grote ketens werd verkocht, werd een nieuwe markt aangeboord. Halfweg de jaren ‘80 veranderde de bedrijfsnaam in Albert Westerman Groep.

Bij het verschuiven van de klemtoon van productie naar distributie, wordt beslist enkel met het sterkste merk State of Art verder te gaan. Vandaag de dag is State of Art een classic casual herenkledingmerk met sinds 2017 ook een collectie voor juniors, State of Art Rookies. Met showrooms in Nederland, België en de Scandinavische landen is State of Art vooral in Noord-Europa sterk vertegenwoordigd.