Nieuws Succesvol leidinggeven op afstand: hoe begin je eraan?

Succesvol leidinggeven op afstand: hoe begin je eraan?

Succesvol leidinggeven op afstand: hoe begin je eraan?

In tijden van telewerk moet iedereen zich aanpassen. Ook bedrijfsleiders. Hoewel we er allemaal naar snakken om naar kantoor terug te keren, moeten we beseffen dat thuiswerk een blijver is. Heb jij als bedrijfsleider digitaal alles in de hand? Met deze tips verhoog je alvast de betrokkenheid van je medewerkers en leid je met succes een Teams-vergadering.

Betrokken werknemers

Houd persoonlijk contact
Neem geregeld polshoogte bij je werknemers. Zo ben jij meteen op de hoogte van eventuele problemen en weten werknemers dat je voor hen klaarstaat. Thuiswerken is immers niet altijd gemakkelijk. Een simpele blijk van appreciatie voor hun werk stimuleert meteen de motivatie.

Gestructureerd delen
Verschillende applicaties laten toe om gemakkelijk op afstand informatie uit te wisselen, maar zorg dan wel voor een overzichtelijke tool en een duidelijke manier van aanpak. Zo vindt iedereen meteen de juiste documenten terug en gaat de efficiëntie niet verloren.

Blijf bereikbaar
Op kantoor kan een medewerker snel even bij je langskomen om iets te vragen, online is dat moeilijker. Blijf daarom goed bereikbaar. Maak ook duidelijke afspraken met je werknemers over hoe en wanneer ze jou het beste kunnen bereiken.

Laat medewerkers doorgroeien
Geef je thuiswerkers het gevoel dat de tijd niet blijft stilstaan. Elke werknemer wil zich namelijk ontwikkelen. Bied hen dan ook de kans om door te groeien. Misschien merk je tijdens het thuiswerk bij iemand een interessante vaardigheid die mogelijkheden biedt?

Een efficiënte Teams-vergadering

Zorg voor een duidelijke structuur
Een duidelijke structuur geeft meer overzicht. Behandel onderwerp per onderwerp en voorkom dat belangrijke zaken worden vergeten.

Geef iedereen een functie
Mensen geraken online sneller afgeleid. Hoe zorg je er dan voor dat iedereen bij de pinken blijft? Laat bijvoorbeeld iemand notities nemen van het overleg, terwijl iemand anders de eventuele powerpoint beheert.

De online etiquette
Spreek met je werknemers af welke regels gehanteerd worden tijdens een online overleg. Laat hen bijvoorbeeld de microfoon uitzetten wanneer ze niet aan het woord zijn en introduceer de ‘raise hands’-functie wanneer iemand het woord wil nemen. Verzoek je werknemers ook om tijdens de vergadering even hun telefoon weg te leggen. En tot slot: zet je je camera aan of uit? Maak daar goede afspraken over. Met de camera aan verhoog je alvast de interactiviteit en het persoonlijke contact.

Heb respect voor ieders situatie
Een Teamsvergadering kan enkele problemen teweeg brengen. Slechte internetverbinding of luidruchtige kinderen op de achtergrond: het heeft geen zin om je daarover op te winden.

Wil je graag verder groeien in het leidinggeven op afstand? Dan is deze opleiding zeker iets voor jou. NCOI Learning zet je graag op weg.

NCOI Learning helpt je onderneming levenslang leren, en dat met meer dan 30 jaar ervaring, een netwerk van 750 ervaren docenten en meer dan 1 500 diverse en gespecialiseerde opleidingen per jaar.

Reageer op dit bericht

Onderneming
Onderneming

Meest gelezen in deze regio

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.