VLM Airlines is in drukke onderhandelingen met de vakbonden. De Antwerpse vliegtuigmaatschappij wil de lopende kosten drukken. Mede als gevolg van de opstartkosten na de management buy-out en de opstart van verscheidene lijnen is het boekjaar 2015 rood gekleurd.
23 jaar na de eerste vluchten op Londen is VLM Airlines aan een totale herpositionering toe. De onderneming heeft enkele jaren onder de vleugels van Air France en de Intro Group gevlogen. Verleden jaar heeft het management de aandelen in de maatschappij overgenomen van de Intro Group en heeft daarop een eigen toekomst uitgetekend.
Een en ander loopt evenwel niet makkelijk. Het boekjaar 2015 zal ongetwijfeld met verliezen afgesloten worden. Een en ander was evenwel ingepland. Er was gerekend op een verlies van 2 miljoen euro. VLM Airlines wil daarom afslanken. In Deurne zijn vandaag 150 mensen aan het werk. Het bedrijf wil in dit opzicht enkele diensten outsourcen. Zo het technisch onderhoud, de aankoop en de logistiek. Anderzijds is het de bedoeling om enkele personeelsleden van de failliete Nederlandse dochteronderneming mee over te nemen.
De ondehandelingen met de vakbonden lopen alsnog heel moeilijk. Vooral ook omdat het management het personeel vraagt om in te leveren.
VLM runt vauit Deurne vier vaste lijnen: Hamburg, Southhampton, Birmingham en Genève. De lijn op Genève blijkt het evenwel niet zo goed te doen. De drie andere verbindingen “zitten in een groeifase.” VLM biedt daarnaast ook chartervluchten aan.
VLM vliegt anderzijds vanuit Rotterdam op Hamburg en heeft ook lijnen op Waterford (Ierland) en Londen Luton.