Voxdale aan de slag in Bike Valley

bike

Net voor de start van de legendarische Ronde van Vlaanderen is de Bike Valley windtunnel in Beringen-Paal officieel ingehuldigd.  Flanders’ Bike Valley is een open onderzoeks- en testcenter dat zich helemaal toespitst op de wereld van de fiets en racing. Het is een gezamenlijke inspanning van het Antwerpse ingenieursbureau Voxdale, de fietsbedrijven Bioracer, Ridley en Lazer Sport en Flanders' Drive (nu Flanders' Make).

Voxdale is een fascinerend bedrijfje. Het doet in Wijnegem aan conceptcreatie, innovatie en ontwikkeling van nieuwe producten en systemen. Het beschikt daartoe over een brede waaier aan simulatie-tools. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten kan op die manier een structurele analyse gemaakt worden terwijl thermisch gedrag en stromings-optimalisatie een doelgerichte aanpak mogelijk maken voor bedrijven en industrieën in sectoren zoals research & ontwikkeling, de geneeskunde, het milieu en de energieproductie

Voxdale is als onderneming gegroeid uit het persoonlijk initiatief van Koen Beyers. Hij zette zijn eigen onderneming op in 2005 en bouwde die geleidelijk uit tot een gerespecteerd bedrijf dat vandaag zo'n 15 mensen tewerkstelt.

In de expansie van Voxdale is enkele jaren later ook nog Novosanis gegroeid dat als starter mee gelanceerd werd door de Universiteit Antwerpen. Novosanis ontwerpt medische devices.

Naast de mede-oprichting en co-financiering van het project, nam Voxdale bij Bike Valley ook een deel van het aerodynamisch ontwerp en de mechanische ontwikkeling van de tunnel voor z'n rekening. "We zijn erg tevreden met het resultaat", zegt Bart Verleije, project manager bij Voxdale. "Niet alleen zien de prestaties van de windtunnel er veelbelovend uit, ook z'n architecturale uitstraling is indrukwekkend."

Flanders' Bike Valley werd gebouwd op een investering van zo'n 4 miljoen euro. Daarvan 2,5 miljoen voor de windtunnel. In de onmiddellijke omgeving werd ook het Bike Ville incubatiecenter opgetrokken waar startende ondernemingen aan de slag kunnen.

Voxdale zal z'n ontwerpvaardigheden en bestaande simulae gereedschappen blijven gebruiken om ontwerp beslissingen te nemen, uitvoeringsrisico's te beperken en concepten te optimaliseren vooraleer ze gebouwd worden. Daarenboven zal het bedrijf vanaf nu toegang hebben tot deze tunnel om z'n creaties te verifiëren en valideren.

"We hebben een kantoor in het hart van het gebouw, met onze eigen onafhankelijke windtunnel operators ter plaatse", licht Koen Beyers, CEO van Voxdale, toe. "Met deze Formule 1-technologie bij de hand, zullen we onze klanten in de wielersport, lucht- en ruimtevaart, de racerij en het bobsleeën nog beter van dienst kunnen zijn."