Mathieu Gijbels _Afbeelding

Waarom een vis in een kleine bokaal zetten geen goed idee is

Een optimale supply chain is cruciaal als je wilt groeien. Om dit beter te begrijpen is het belangrijk om eerst de 3 lagen van supply chain te kennen. Rudi Roex, CEO van E-llis en Marion Van Zon, CEO van Horeca Van Zon, gaan hierover in gesprek in de studio van Voordenken.be. Ze leggen de verschillende lagen van supply chain uit en hoe je nu juist die lagen kan invullen om te kunnen groeien met je bedrijf en welke impact dit heeft op je bedrijfsruimte.

De 3 lagen van je supply chain

Je supply chain is volgens Rudi Roex met 3 lagen uit elkaar te halen. Als eerste laag heb je het strategische niveau. Hier ga je je concept onder de loep nemen. Vragen als welke kpi’s wil je bij je klanten behalen, welke tevredenheidsscore,… Zijn onmisbaar om je strategisch kader uit te zetten. Van zodra je strategisch denkwerk klaar is, kan je verder met de tweede laag: het tactische niveau. Hier kijk je naar hoe je concreet dit strategisch kader gaat inrichten. Als dit op punt staat, is het tijd voor de derde laag: het operationele verhaal oftewel je software. Voor je start met het uitwerken van deze 3 lagen, is er nog een stap die vooraf moet gebeuren, namelijk je doelstellingen bepalen. Van zodra die bepaald zijn, kan je beginnen aan het invullen van de 3 lagen.

Marion treedt Rudi bij en vertelt dat door vooraf na te denken over de 3 lagen van supply chain en de toepassing ervan op je bedrijf, het snel duidelijk wordt dat ook de ruimte waar je onderneming actief in is een cruciale rol speelt in de groei van je bedrijf. Zo kan het zijn dat wanneer je je doelstellingen bepaald hebt, je erachter komt dat je bijvoorbeeld over 5 jaar opslagruimte te kort zal hebben. Door goed over de 3 lagen voor te denken, kunnen er bepaalde zaken naar boven komen, waardoor je nu al kan anticiperen op hetgeen dat nog ver in de toekomst ligt.

“Als je een goudvis in een kleine bokaal zet, dan gaat dat nooit een vis van 20 centimeter worden. Maar zet je die in een vijver, dan wordt dat een grote vis. En dat is wat ruimte met een bedrijf doet. Als je in hetzelfde vakje blijft en je hebt geen kant meer om te groeien, dan ga je ook niet kunnen groeien.” Vertelt Marion Van Zon tijdens het gesprek.

Klik hier en bekijk de volledige aflevering en zet de volgende stap in het op punt stellen van jouw supply chain.

Meer interessante artikels lezen die je helpen met de groei van jouw business? Ontdek alle artikels op voordenken.be.

Mathieu Gijbels neemt alle bouwzorgen over van ondernemers. Van bedrijfs- en kantoorbouw over service en onderhoud tot projectontwikkelingsbegeleiding.