Hydrotug PoA CMB

Wereldprimeur in Antwerpen: eerste sleepboot op waterstof

ANTWERPEN - Port of Antwerp laat een sleepboot aangedreven door waterstof bouwen. Dat wordt de eerste sleepboot ter wereld die met die innovatieve technologie wordt aangedreven. Deze ultra lage-emissie sleepboot, de Hydrotug genaamd, wordt gerealiseerd door Compagnie Maritime Belge (CMB). De Antwerpse rederij is een pionier op het gebied van het inzetten van waterstof in scheepvaart.

CMB start binnenkort met de bouw van een dual fuel sleepboot die werkt op een combinatie van waterstof en diesel. Testen wijzen uit dat tot 85% van het motorvermogen geleverd kan worden door waterstof, een koolstofarme brandstof. Wanneer er door omstandigheden geen waterstof beschikbaar is, kan de sleepboot naadloos overschakelen op diesel. Op deze manier is de operationele veiligheid en beschikbaarheid van de sleepboot gegarandeerd.

Jacques Vandermeiren, ceo Port of Antwerp: “De rol van Antwerpen als industriële zeehaven in de energietransitie is niet te onderschatten. We werken toe naar een duurzame en CO2-neutrale haven. Met deze primeur willen we verder het pad effenen voor alternatieve brandstoffen, zoals waterstof, om de transitie naar alternatieve en hernieuwbare energiebronnen mee vorm te geven. We geven zelf het goede voorbeeld door een grote stap te zetten in de vergroening van onze eigen sleepboten.”

Waterstof: de brandstof van de toekomst

Met de Hydrotug bevestigt CMB haar internationale pioniersrol op het gebied van de omslag naar schepen op groene brandstof. Vorig jaar nog ontving de Antwerpse rederij de sustainability award voor de Hydroville shuttle. Dit passagiersvaartuig met beperkte afmetingen en vermogen maakt ook gebruik van de dual fuel technologie en staat binnen de Antwerpse haven in voor duurzaam woon-werkverkeer.

Alexander Saverys, ceo Compagnie Maritime Belge: “We zijn overtuigd van de kracht van waterstof als sleutel voor een duurzame scheepvaart, en bij uitbreiding voor de energietransitie. De expertise die we zullen opdoen met de Hydrotug, kunnen we inzetten voor de verdere ontwikkeling van waterstof als scheepsbrandstof.”

De Hydrotug zal naar verwachting binnen twee jaar operationeel zijn.