Miko (Turnhout) ontving afgelopen vrijdag 12 jonge Peruviaanse koffieboeren in het bedrijf voor een rondleiding doorheen de koffiebranderij en een cupping- en tastingsessie. Op die manier konden de jongeren met eigen ogen zien hoe hun zorgvuldig geoogste groene koffiebonen hier worden verwerkt tot kant en klare gebrande en verpakte koffiebonen.
Ik ben gefascineerd om voor de eerste keer in mijn leven een industriële koffiebranderij te zien, iets waardoor ik een trotse koffieboer ben
De 12 jonge koffieboeren zijn tot zondag 20 oktober in ons land op bezoek in het kader van Zuiddag (www.zuiddag.be), die op 17 oktober plaatsvindt. Meer dan 12.000 Vlaamse en Brusselse tieners gaan die dag niet naar school, maar gaan aan de slag bij verschillende bedrijven en particulieren. Hun loon van 40 euro staan ze af aan het project “Proef Je Passie” van Vredeseilanden. Doel van Zuiddag is om Peruviaanse koffieboeren een toekomstperspectief te bieden en helpen om te overleven in de bikkelharde koffiesector. De kinderen van Peruviaanse koffietelers worden aangemoedigd in de voetsporen van hun ouders te treden. Met een opleiding landbouwtechnieken of door zich aan te sluiten bij een coöperatie verzekeren ze de opvolging in de koffieplantage van hun familie.
Miko is partner van Zuiddag en neemt zelf heel wat fairtrade-koffiebonen af in Peru voor het merk “Puro Fairtrade Coffee”. Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 40-tal jaren in kunststofverpakkingen. De groep haalde in 2012 met 700 medewerkers een omzet van 138 miljoen euro, waarvan 50,92 % in het koffiesegment. Miko is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechië, Slowakije en Australië.