6 procent minder omzet gerealiseerd tijdens zomerkoopjes

[caption id="attachment_6757" align="alignleft" width="300"]foto: gva foto: gva[/caption]

Bij de grote meerderheid van de zelfstandige modewinkeliers waren de zomerkoopjes dit jaar een tegenvaller. De meeste winkelier draaiden gevoelig minder omzet in vergelijking met de zomerkoopjes vorig jaar. Dat zegt Mode Unie, de bij UNIZO aangesloten federatie voor de zelfstandige detailhandel.

Gemiddeld gaat het over een omzetverlies van 6 procent. Dat blijkt uit cijfers van het onafhankelijk studiebureau Marketing en Development. Het weer is zeker een factor, zo zeggen UNIZO en Mode Unie. „Begin juli hadden we veel regen, wat de consument niet bepaald aanzette tot het kopen van zomeritems. Later in de maand kregen we dan zeer warme temperaturen waardoor consumenten liever afzakten naar de zee of een uitstap maakten, in plaats van te gaan shoppen.”

Maar beide organisaties wijzen ook op de goede omzet in de maanden voor de koopjes. De detailhandelaars realiseerden gemiddeld een omzetstijging van 1,3%. Het zwaartepunt in de aankopen lijkt dan ook voor een stuk te zijn verschoven naar de periode voor de koopjes. Bovendien waren de zomerkoopjes van 2013 uitzonderlijk goed. Toen verkochten de winkeliers gemiddeld 5 procent meer in vergelijking met het jaar voordien.

Bijna 6 op 10 zelfstandige modewinkeliers geeft aan bij de voorbije zomerkoopjes minder verkocht te hebben in vergelijking met 2013. 15% van de winkeliers gaf aan meer verkocht te hebben en 28% gaf een gelijke verkoop aan. De resultaten van dit jaar zijn een pak slechter dan in 2013, maar zitten op ongeveer hetzelfde niveau als in 2012. Het resultaat van de voorbije koopjesperiode sluit niet echt aan bij de verwachtingen die de winkeliers hadden. Zo verwachtte 6 op 10 een zelfde verkoop als in juli 2013. 1 op 5 dacht het beter te doen en evenveel respondenten vreesde een omzetdaling in vergelijking met 2013.

Wintercollectie
Mode Unie en UNIZO peilden ook naar de verwachtingen voor de komende wintercollectie. 6 op 10 mikt op een zelfde verkoop als tijdens de wintercollectie vorig jaar. Een kwart van de respondenten denkt het beter te gaan doen. Iets meer dan 1 op 6 verwacht een daling.