foto Anna Shvets pexels-photo-3962285 foto: Anna Shvets

7 op 10 klanten in provincie shopt nog steeds minder door corona

PROVINCIE - “We moeten opnieuw meer klanten zin doen krijgen om te gaan shoppen en daar ook van te genieten.” Dat zeggen Unizo, Comeos en UCM. De handelsorganisaties hebben de voorbije maand een uitgebreid onderzoek gevoerd naar het shoppinggedrag bij de Belgische consumenten. De resultaten zijn nu bekend gemaakt naar aanleiding van het Weekend van de klant.

De handelsorganisaties hebben de voorbije maand een uitgebreid onderzoek gevoerd naar het shoppinggedrag bij de Belgische consumenten. Specifiek voor de provincie Antwerpen, blijkt dat nog altijd 7 op 10 consumenten (67%) minder gaat shoppen dan voor de coronacrisis, bijna de helft (50%) geeft aan ‘shoppen niet meer leuk te vinden met al die coronamaatregelen’ en 40 % geeft aan nog altijd ‘bang te zijn besmet de worden.’ En dat terwijl ruim driekwart (78%) aangeeft de vertrouwde fysieke winkels zo gemist te hebben tijdens de lockdown. Toch vermijdt een groot deel van de shoppers (87%) in de provincie Antwerpen nog steeds shoppen in drukke straten.

“Ik begrijp dat wel” zegt Carl van Dyck, directeur UNIZO provincie Antwerpen, “maar ik vind het niet helemaal terecht. Komen shoppen is écht wel veilig voor wie zich aan de voorziene maatregelen houdt. Daar hebben onze handelaars volop in geïnvesteerd. Uit onderzoek blijkt ook dat 65% van de klanten zich veilig voelt in die fysieke winkel. Het is dus nu aan ons om die angst te verminderen en de fun weer terug te brengen!”

Winkelen is veilig

“De heropening van de winkels op zich heeft niet voor een nieuwe piek gezorgd in het aantal besmettingen”, benadrukken UNIZO en Comeos. “En in essentie houdt het naleven van de coronamaatregelen tijdens het shoppen niet meer in dan het dragen van een mondmasker, het ontsmetten van de handen en het bewaren van de nodige afstand. Het wordt tijd dat we alles weer in zijn ware proporties zien. De consument snakt naar positieve communicatie over aangenaam winkelen, ook in tijden van corona.

Lokaal

Lokaal én Belgisch kopen kent sinds corona een enorme heropleving. 79% van de ondervraagden shopt momenteel liefst in eigen stad of gemeente. Men doet dat bewust, en is bereid daarvoor te betalen. 65% koopt vooral lokaal om de buurtwinkel te steunen. Ook online zet die trend door. 37% zoekt online bewust naar Belgische handelaars, terwijl ruim 25% gewoonweg niet online koopt.

Budgetbesteding wijzigt

Tijdens het afgelopen voorjaar gaven de consumenten vooral meer geld uit aan voeding en dranken (34% van de consumenten), vakantie in eigen land (17%), tuingerief, planten, bloemen en tuinmeubilair (15%). In de top 3 van minderuitgaven staan café- en restaurantbezoek (68% van de consumenten), vakantie in het buitenland (57%), kleding, schoenen en accessoires (53%).