LIDL Zo moet het immense distributiecentrum van Lidl er op de Henradsite uit gaan zien. Centraal onderaan in beeld loopt de E313, links de Herenthoutseweg. — © Architeam

Aanvraag voor distributiecentrum Lidl op site Henrad opnieuw ingediend

Projectontwikkelaar Heat21 heeft drie maanden na de vorige een nieuwe aanvraag ingediend voor de bouw van een distributiecentrum van supermarktketen Lidl op de oude Henradsite in Herentals. De plannen zijn aangepast na adviezen en opmerkingen.

Heat21 en Lidl willen op de voormalige site van radiatorenfabrikant Henrad naast de E313 in Herentals het zesde distributiecentrum van de Duitse supermarktketen in ons land bouwen. Heat21 is een samenwerkingsproject van de Herentalse projectontwikkelaars Heylen Group en Molenwater Groep. De partners hadden in mei van dit jaar al een vergunningsaanvraag ingediend. Amper twee maanden later gebeurt dat dus opnieuw.

“De aanvrager van de omgevingsvergunning werd eerder in kennis gesteld van de adviezen en bezwaren die werden ingediend (tijdens het openbaar onderzoek in mei, red.) en is hiermee aan de slag gegaan”, klinkt het bij het ontwerpbureau. “Met de nieuwe versie hoopt hij tegemoet te komen aan de bezorgdheden die enerzijds werden geuit door adviesinstanties en een aantal bezwaarhebbenden anderzijds.” Onder meer het stadsbestuur van Herentals moest advies geven, terwijl een buurtgroep protesteerde tegen de impact van het distributiecentrum zou hebben op het milieu en vooral de verkeersafwikkeling in de omgeving. Het is aan de deputatie van de provincie Antwerpen om een beslissing over de vergunningsaanvraag te nemen.

194 vrachtwagens per dag

In de nieuwe versie zijn onder meer elementen inzake hemelwateropvang aangepast, terwijl de akoestische studie werd uitgewerkt en bijkomende duiding is gegeven als antwoord op de ontvangen opmerkingen rond mobiliteit. Vanwege de aanpassingen is een nieuw openbaar onderzoek nodig, waarbij instanties opnieuw advies moeten geven en mensen via een bezwaarschrift opmerkingen kunnen formuleren. Het openbaar onderzoek loopt nog tot en met 20 september.

In het distributiecentrum slaat Lidl kortstondig zowel voedingswaren als non-food van de leveranciers op om de producten daarna met vrachtwagens naar de eigen warenhuizen te brengen. In het depot zouden ongeveer 220 mensen tewerkgesteld worden. Volgens het opgemaakte mobiliteitseffectenonderzoek zou de site 252 autoverplaatsingen en 194 vrachtwagenverplaatsingen per dag met zich mee brengen.