Abij-Onze-Lieve-Vrouw-van-Nazareth-Brecht

Abdij uit Brecht kan met webshop verlies deels compenseren

BRECHT – De Trapistinnen van de abdij in Brecht hebben zich volop gestort op hun webshop. Via die weg bieden ze hun producten en geschenkpakketten onder de merknaam TRAPP aan nu hun fysieke winkel noodgedwongen is gesloten. Op die manier hopen de kloosterzusters het verlies door te sluiting van de winkel nog enigszins te kunnen compenseren. De e-commerceactiviteiten van TRAPP zijn de voorbije weken alvast in stijgende lijn gegaan.

De trappistinnen van de abdij in Brecht verkopen al jarenlang shampoo, badschuim, hand- en vloerzeep in een winkeltje in de abdij. Dat winkeltje moesten ze samen met hun gastenverblijf noodgedwongen sluiten door de coronacrisis. Sindsdien hebben de zusters zich volledig toegelegd op de verkoop van hun producten via hun webshop die in oktober van vorig jaar opende.

“Heel wat mensen hebben de weg al gevonden naar onze webshop”, zegt Zuster Katharina, abdis van de Brechtse trappistinnengemeenschap Onze Lieve Vrouw van Nazareth. “Naast onze shampoos en douchegels is er nu ook een grotere vraag naar onze handzeep in dispensers. Bestellingen verwerken, dozen plooien en vullen, adreslabels printen, de pakjesdienst contacteren, enzovoort. Het behoort nu naast onze monastieke taken voor een deel tot onze dagelijkse routine.”

Trappisten en trappistinnen leven niet van subsidies of giften. Daarom begonnen de trappistinnen van Brecht in 1964 onder de merknaam TRAPP met de productie van afwasmiddelen en zeep. Intussen hebben de kloosterzusters ook een lavendel-, een aloë vera- en een traditionele lijn met handzeep, douchegel, shampoo en body lotion. Er is ook een  biershampoo waaraan Westmalle Dubbel werd toegevoegd.