Groep-FOA Foto: Accountants van morgen

Acht sectorgenoten lanceren de campagne ‘Accountants van morgen’

REGIO – Een unieke samenwerking tussen acht ‘concurrerende’ kantoren moet de job van accountant weer aantrekkelijk maken. Samen lanceren ze de campagne ‘Accountants van morgen’ met steun van Vlaamse hogescholen, het Volwassenenonderwijs én drie ambassadeurs.

Acht accounting- en consultingbedrijven slaan de handen in elkaar en lanceren de grootschalige campagne ‘Accountants van morgen’. Omdat het er nog steeds naar uitziet dat accountancy nog even een knelpuntberoep blijft, nemen Baker Tilly, BDO, Decupere & Partners, Moore, SBB, Vandelanotte, Van Havermaet en VGD het heft in handen en lanceren ze een campagne om het beroep weer aantrekkelijk te maken.

Saai imago

“Achter elke straffe ondernemer staat een straffe accountant”, weet Bart Nelissen, vertegenwoordiger ‘Accountants Van Morgen’. “Met die insteek willen we vooral jongeren bereiken en hen laten kennismaken met de bijzonder gevarieerde jobinvulling van een accountant anno 2023. Want nog te vaak krijgen boekhouders een saai imago aangemeten, terwijl de accountants van vandaag echte adviseurs zijn die meedenken en meewerken aan de strategie van ondernemers. Het takenpakket omvat zoveel meer dan cijferwerk – wat telt is analyse, advies en projectie in de toekomst.”

Vertrouwenspersoon

“Door digitali­sering en automatisering verdwijnt ook veel routinewerk”, vertelt Bart Nelissen nog. “Daardoor kunnen accountants zich vandaag meer buigen over de evolutie van hun klanten, waarbij ze als vertrouwenspersoon ruimte krijgen om mee te adviseren. Denk aan bedrijfsstructuur en -processen, overnamekansen, interimmanagement… Accountant is een beroep met toekomst en tal van mogelijkheden. De naakte cijfers zijn eigenlijk het vertrekpunt waarbij je bekijkt wat de echte uitdagingen van je klant zijn. We hopen dat deze campagne heel wat jongeren nieuwsgierig maakt naar meer!”

Onderwijs en ambassadeurs

Samen met de sector schaart ook het onderwijs zich achter dit initiatief. De hogescholen UCLL, PXL, Vives, Odisee, Arteveldehogeschool, AP Hogeschool en HOGENT spannen zich, samen met opleidingsspecialist SYNTRA, extra in om jongeren warm te maken voor een job met toekomst. Om de jongeren te informeren én te inspireren worden bovendien de campagneambassadeurs Bockie De Repper en de zussen Nour & Fatma Daghbouj uitgespeeld. Zij stellen het stereotiepe beeld van de accountant bij in leuke campagnebeelden en persoonlijke video’s over de samenwerking met hun eigen accountant.

Meer info: http://www.accountantsvanmorgen.be