AZ Herentals neemt uniek systeem in gebruik

Consultatiegebouw 2Het nieuwe consultatiegebouw van het AZ Herentals beschikt over een, voor België uniek, patiëntenbegeleidingssysteem. Het drie verdiepingen tellende gebouw met dokterskabinetten, een afdeling nierdialyse en ruimte voor een afdeling ambulante revalidatie biedt een antwoord op het groeiende artsenkorps en het tekort aan kabinetten. Doordat de nieuwe raadplegingsruimte gevoelig groter is dan voordien, ging de directie van het AZ Herentals op zoek naar een systeem om de loopafstanden voor het personeel te beperken en om hen te ondersteunen bij de opvolging van de patiënten. “Bestaande systemen gingen niet ver genoeg voor ons, daarom zijn we gaan aankloppen bij een partner die samen met ons een nieuw systeem wilde ontwikkelen”, aldus Rudy Van Ballaer, algemeen directeur van het AZ Herentals.

Dit innovatieve systeem, uitgewerkt door Econocom, biedt vele voordelen, zowel voor de patiënt als voor het ziekenhuis. Patiënten in de wachtruimte krijgen via grote schermen inzicht in de wachttijd en worden automatisch opgeroepen naar een dokterskabinet, met een efficiëntere doorstroming tot gevolg. Artsen en verplegend personeel behouden met het nieuwe systeem steeds het overzicht van waar hun patiënten zich bevinden in het ziekenhuis.

Het systeem is gebaseerd op RFID-technologie (radio frequency identification), zodat geolocalisatie mogelijk wordt. Patiënten schrijven zich in en ontvangen een badge met daarop hun persoonlijk oproepnummer. In de badge zit een chip waardoor het systeem ‘ziet’ wanneer ze de wachtruimte betreden en ze dus oproepbaar zijn. Patiënten worden automatisch opgeroepen naar een dokterskabinet. Ook op de deur van het kabinet staat hun oproepnummer, zodat ze weten dat ze de juiste ruimte binnengaan. Telkens wordt het oproepnummer van de badge gebruikt, wat goed is voor de privacy van de patiënt. Moet een patiënt nog naar radiologie voor een foto, dan zal het systeem de patiënt automatisch weer voor de juiste arts oproepen, zo gauw hij opnieuw in de wachtruimte plaatsneemt.

In de wachtruimtes hangen grote schermen met daarop de verschillende artsen en de gemiddelde wachttijd. Daardoor krijgen patiënten real-time informatie over hun afspraak. De badge is gekoppeld aan het medische dossier van de patient en de data worden geïntegreerd in bestaande ziekenhuis- en patiëntenbeheersystemen. “Dit is een mooi voorbeeld van onze geïntegreerde oplossingen waarbij technologie niet alleen ten dienste staat van patiënten maar ook van verplegend en medisch personeel”, zegt Benoît Rousseaux, Sales Director Econocom Belux. “Dankzij onze ‘smart solutions’ focus-sen we op het leveren van meer comfort aan de patiënten en het optimaliseren van processen voor het verplegend en medisch personeel.”

Het systeem werkt momenteel enkel op de raadpleging van orthopedische heelkunde en fysische geneeskunde. Daar wordt het verder geperfectioneerd voordat het ook bij de andere disciplines ingevoerd wordt.

Het AZ Herentals stelt ruim 600 personeelsleden en 100 geneesheerspecialisten tewerk en beschikt over 243 bedden. Econocom is met 3 700 medewerkers actief in achttien landen. De Europese groep van technologische- en financiële integratiediensten voor digitale oplossingen realiseerde in 2012 omzet van zo’n 1,54 miljard euro. De diensten verstrekt door de groep betreffen advies, distributie, administratief en financieel beheer en alle diensten inzake informatiebeheer.

[gallery columns="4" ids="4042,4043,4044,4045,4046,4047,4048,4049,4050,4051,4052" orderby="rand"]