DDP 2015 Dominic Depreeuw

Bijzaak: 2020, the hoax, 2021, the reboot

Eens in de zoveel weken kijkt ‘Made in Kempen’ met een eigenzinnige blik naar het nieuws. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.

2020 loopt op z’n eind. Zeggen dat dit jaar een vreemd jaar is geweest, is een open deur intrappen. Helaas bleven dit jaar veel deuren juist dicht, noodgedwongen. We hoeven het hier niet nog eens te hebben over de gigantische gezondheidscrisis die ons heeft overspoeld en de diepgaande effecten daarvan op de economie. Ook weten we al dat veel ondernemers op bewonderenswaardige manier toch nog het beste van de situatie wisten te maken. Spontaan denk ik daarbij aan voorbeelden uit de Kempen, zoals Happy Weekends, Sesam Events, Eye-Opener, of PFL, die het klaarspeelden om nieuwe kansen te zien en binnen de corona-beperking toch nog een aanbod uit te werken, in openlucht iets op te zetten, of zelfs voluit te gaan voor de weg vooruit en te groeien.

2020 is wat mij betreft het jaar van de pop-up, de ofyr, de take-away en de digitalisering. Het zijn bewegingen die in de context van deze crisis zijn gemaakt, maar die een blijvend effect zullen hebben. Het nieuwe normaal zal niet meer het normaal zijn van voor de pandemie.

“Elk nadeel heb ze voordeel”, was niet voor niets een van de meest aangehaalde citaten, tezamen met “Never waste a good crisis.”

Maar misschien wel akeliger dan een wereldwijd virus, is hoe 2020 ook het jaar is geweest van fake news. Misschien wel het beste voorbeeld was een Amerikaanse president die zonder verpinken liegt over alles en toch nog 74 miljoen kiezers achter zich krijgt. Meer en meer mensen belanden in een alternatieve werkelijkheid, waarin ze echt en vals niet meer van elkaar kunnen onderscheiden en zelfs de reguliere nieuwsmedia niet meer geloven. Ik denk dat het ook iets te maken heeft met de lockdowns waarbij we wat te veel aan onze pc zijn blijven hangen.

Er is namelijk een belangrijk onderscheid. Voor de klassieke media (krant, radio, tv) bestaat een wettelijk kader dat redacties verplicht om waarheidsgetrouw aan verslaggeving te doen. Doen ze dat niet, dan kunnen ze ter verantwoording worden geroepen. Daar tegenover staat een internet waar voorlopig iedereen nog eender wat kan toeteren. Wie dat onderscheid niet ziet, belandt door slechts een paar keer door te klikken in een wereld van complotten en gekke theorieën die als echt worden voorgesteld. Dat het coronavirus verzonnen zou zijn, bijvoorbeeld.

Mag ik dan hier alle families van die ‘verzonnen’ doden veel sterkte wensen en nog eens mijn warme waardering uitspreken voor de mensen in de zorg die tot het uiterste zijn gegaan om het hoofd te bieden aan die ‘verzonnen’ ziekte?

Het is misschien wat te veel een gewoonte geworden in onze samenleving om alles wat lastig is weg te polijsten en toch vooral een happy sfeertje overeind te houden. Vertrutting heet dat. Maar het kan ervoor zorgen dat je meer en meer Trumpachtigen krijgt, die nog liever iemand ontslaan die de ongemakkelijke waarheid benoemt, dan dat ze met de kwestie aan de slag gaan.

Een aantoonbare en bewijsbare waarheid gaat niet weg door gewoon te zeggen “ik draag geen mondmasker, want ik ben kritisch.” Dat is gewoon wegkijken van wat je niet goed uitkomt. Daarmee loopt je in feite recht naar het volgende probleem.

Bravo dus voor die vele ondernemers die de werkelijkheid van 2020 onder ogen hebben gezien en daar iets mee hebben gedaan. Bravo ook voor wie blijft investeren in betrouwbare berichtgeving, die is gecheckt en nog eens gecheckt en waar je op kan bouwen. Ook al kost dat wat meer.

Graag wens ik u alvast een aantoonbaar en bewijsbaar gezond, ondernemend en voorspoedig 2021!