Bobbejaanland vernieuwt Revolution De indoor rollercoaster Revolution bij Bobbejaanland in Lichtaart is nog altijd immens populair. — © Bobbejaanland

Bobbejaanland investeert 1 miljoen euro in iconische Revolution

Het pretpark Bobbejaanland in Lichtaart (Kasterlee) investeert 1 miljoen euro in de immens populaire indoor achtbaan Revolution. Het onderstel van de 35 jaar oude attractie wordt vervangen, de karretjes kregen een nieuw laagje verf en de lichteffecten worden uitgebreid. “We willen Revolution absoluut in ere houden.”

De bekende indoor rollercoaster Revolution bestaat exact 35 jaar en krijgt deze winter een grondige opknapbeurt. Het pretpark investeert hiervoor in totaal 1 miljoen euro. Tegen zaterdag 30 maart, wanneer de deuren van Bobbejaanland weer open zwieren, zit Revolution in een nieuw kleedje maar met behoud van het nostalgisch karakter.

“De dertig karretjes tellende trein van Revolution is een icoon. Met een lengte van 56 meter is het op dit moment de langste achtbaantrein ter wereld”, zegt Peggy Verelst, commercieel en creatief directeur bij Bobbejaanland. “Doorheen de jaren legde de trein ontelbare ritjes af. Daardoor is het onderstel waarop de karretjes bevestigd zijn aan vervanging toe. Bij Vekoma, de producent die de attractie in 1989 aanleverde, wordt daarom een volledig nieuw chassis op maat gemaakt. Dat is een investering waarvan bezoekers niet meteen iets zullen merken, maar het zorgt er wel voor dat Revolution er weer heel wat jaren tegen kan.”

Ook aan de bovenkant van de trein wordt deze winter gewerkt. Bobbejaanland koos ervoor om alle dertig karretjes in ere te herstellen en ze volledig te laten schuren en lakken. De karretjes kregen tijdens hun make-over opnieuw de zilvergrijze en groenblauwe tinten die ze bij de opening in 1989 hadden.

Lichteffecten

Ook de techniek in de attractie krijgt een stevige upgrade. Verschillende lichteffecten worden vervangen en uitgebreid, om de beleving van Revolution nog te verbeteren. Bobbejaanland wil absoluut rekening houden met het nostalgische karakter van de attractie. “We willen Revolution absoluut in ere houden”, legt Peggy Verelst uit. “Deze indoor rollercoaster krijgt van Bobbejaanland-bezoekers de hoogste klantentevredenheidsscore van alle attracties. En daar stopt het niet: de ride heeft zelfs een eigen fanclub. Er is dus geen enkele reden om de attractie in een nieuw jasje te steken. We zetten volop in op het behoud van de rijke geschiedenis en zorgen er met nieuwe technologie voor dat Revolution nog jaren een publieksfavoriet blijft.” Bobbejaanland stopte vorig jaar wel met het aanbieden van VR-brillen in de attractie onder de noemer Mount Mara.

De karretjes van Revolution zijn opnieuw gelakt in de originele kleuren en krijgen ook een nieuw onderstel. — © Bobbejaanland

Wachtruimte

Het attractiepark neemt verder nog de wachtrij van Revolution onder handen. Voor de thematisering van deze wachtruimte schakelt Bobbejaanland Kabuki in, de firma die vorig jaar ook de aankleding van de buitenzijde van Terra Magma en de themazone Mystery Bay verzorgde.

Als extraatje krijgen bezoekers een exclusieve blik achter de schermen van de werkzaamheden bij Revolution. “In een vijfdelige videoreeks worden de bezoekers de komende maanden meegenomen in de upgrade van Revolution: van de slijtage bij het chassis tot de laatste puntjes op de i. Ook de beginjaren van de attractie worden uitvoerig besproken in een interview met Jack Schoepen”, luidt het nog bij Bobbejaanland.