KampC_Afbeelding

Build. Create. Innovate. Of hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen

Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Pieter Lesage van creatief agency Studio Dott en Rudy Slingers van bouwbedrijf Buildtechnics blikken terug op hun succesvolle samenwerking binnen Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES en Kamp C.

Welke innovatie wilde Buildtechnics realiseren? 

Rudy: “Als klein bedrijf verdelen we al meer dan twintig jaar bouwproducten om een bouwschil wind- en waterdicht te maken. Daarnaast bieden we ook technische oplossingen aan. Maar hoe worden die oplossingen toegankelijker voor architecten en aannemers? Via Kamp C belandde ik bij Build. Create. Innovate. om die vraag te beantwoorden.”

Hoe keek Studio Dott naar deze uitdaging?

Pieter: “Voor elk raam- of deurprofiel moest Rudy ook de aansluiting met muren, vloer en plafond tot op de millimeter opmeten en uitwerken. Maar we detecteerden al snel een opportuniteit: door Rudy’s kennis te digitaliseren en productizen, zal hij niet bij elke klant opnieuw moeten beginnen.”

Hoe werd dit concreet aangepakt?

Pieter: “Na gesprekken met architecten en aannemers, hebben we beslist om een afzonderlijk, eigen merk te creëren. Dat zijn we volop aan het uitwerken voor vier producten. Het maatwerk zal worden vervangen door customized producten, waarvan de architect autonoom en digitaal de maatvoering en bestelling van deze producten kan doen.”

“Innovatie en creativiteit brengen financiële risico’s met zich mee. Build. Create. Innovate. verlaagt de financiële drempel, waardoor het risico ook kleiner is”

Pieter

Wat was de meerwaarde van een creatief bureau?

Rudy: “Er zijn zoveel goede ideeën, maar niet iedereen heeft er tijd voor of deelt ze even graag, waardoor er weinig tot stand worden gebracht. Om groei en versnelling te creëren, was de samenwerking met een creatief bureau nodig.”

Waarom zou je andere bouwbedrijven het innovatietraject aanraden?

Rudy: “Veel bouwbedrijven twijfelen om te innoveren. Onze producten en ons werk zie je niet, het steekt weg. Er wordt door architecten en aannemers sowieso minder budget voor uitgetrokken. Maar als er achteraf problemen zijn, dan hadden ze het toch anders en beter willen doen. Dan kijken ze naar innovatieve manieren. Dus ja, innoveren is effectief nodig.”

Pieter: “Innovatie en creativiteit brengen financiële risico’s met zich mee, maar Build. Create. Innovate. verlaagt de drempel en verkleint dat risico Bovendien is het meteen duidelijk dat er een visie wordt uitgewerkt, maar dat die voor dat budget nog niet geïmplementeerd zal zijn. Het traject is een eerste kennismaking, om daarna een grotere samenwerking op te zetten.”

Speelt je ook met een innovatief bouwidee? Schrijf je hier in voor de volgende Build. Create. Innovate. Of wil je als creatief bureau bouwprofessionals vooruit helpen? Meld je dan hier aan.

Lees het volledige artikel hier, op de website van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

Kamp C is hét centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de bouw.