In het kader van de internationalisering neemt Cartamundi, wereldleider in speelkaarten, de groep France Cartes over die behoort tot de holding France Cartes Grimaud.
De groep France Cartes is samengesteld uit 5 bedrijven in Frankrijk, alle gespecialiseerd in de wereld van speelkaarten en spellen. Daarnaast beschikt de groep France Cartes nog over een filiaal in Zuid-Korea, France Cartes Azië, en heeft het een deelname in een Spaans filaal, Maestros Naiperos.
De geschiedenis van de groep France Cartes begint met Baptiste-Paul Grimaud die in 1848 het atelier van meester Cartier Arnould koopt, dat zich sinds 1750 in Parijs bevond. In 1962 werd het bedrijf Grimaud opgekocht door Jean-Marie Simon, die in 1946 gestart is met het andere zeer bekende merk in Frankrijk, nl. Ducale. Het bedrijf wordt de nummer één van de speelkaarten in Frankrijk : France Cartes. In 1989 neemt Yves Weisbuch France Cartes over, een bedrijf waarin hij sinds 1962 reeds actief was als commercieel verantwoordelijke en zo mee aan de basis lag van de groei. Sinds de overname van Héron (gesitueerd in Bordeaux) in 1994, werd France Cartes omgevormd tot groep France Cartes en volgden er meerdere overnames. In maart 2005 heeft Laurent Weisbuch zijn vader opgevolgd als Algemeen Directeur van de groep France Cartes. In 2012, als gevolg van de overname van Villac, werd de holding France Cartes Grimaud opgericht met 2 divisies: de groep France Cartes en de groep Jeu Jura / Vilac. Deze laatste groep is gespecialiseerd in de productie van spellen en speelgoed in hout en maakt geen deel uit van deze transactie.
Voor Cartamundi is dit de tweede belangrijkste overname uit zijn geschiedenis. De groep France Cartes realiseerde in 2013 met 109 personen een omzet van 14 mio euro.
„Wij zijn er van overtuigd dat deze overname de ontwikkeling en duurzaamheid van France Cartes zal verzekeren”, zegt Laurent Weisbuch, Algemeen Directeur France Cartes groep.
Chris Van Doorslaer: „Wij zijn zeer tevreden met dit nieuwe familielid. De groep France Cartes verenigt de traditie van de merken Grimaud en Ducale, met actuele licentiekaarten zoals ‚Monster High’, ‚Hello Kitty’ en ‚Barbapapa’. Het feit dat Laurent Weisbuch blijft in de functie van Algemeen Directeur om de integratie in goede banen te leiden, is ook een sterk signaal.”