Leerlingen die creatief, sociaal en ICT-minded zijn, kunnen volgend schooljaar hun gading vinden in de nieuwe richting. Naast de basiscompetenties die de onderwijshervorming in de tweede graad met zich meebrengt en een extra focus op talen, leren de leerlingen nadenken over het communicatiebeleid van een organisatie. In het vak ‘PR en Communicatie’ maken ze kennis met verschillende media, van traditionele pers tot online media, en leren ze deze inzetten voor communicatiestrategieën. Een extra troef is het vak Spaans, dat het internationale karakter van deze richting ondersteunt.
Kim Nys, leerkracht Atheneum GO! Geel, licht toe: “Als communicatieprofessional met 7 jaar privé- ervaring, wil ik samen met mijn collega’s onze leerlingen zo veel mogelijk laten proeven van de sector en de richting praktisch organiseren. We hebben nationale en internationale contacten in de communicatiewereld die we graag willen inzetten voor internationaliseringsprojecten die de wereld van onze leerlingen verruimen, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Concreet denken we aan uitstappen en stages. Daarnaast ambiëren we de oprichting van een eigen communicatiebureau waar de leerlingen daadwerkelijk aan de slag gaan voor ondernemingen in de omgeving. Zo leren ze meteen ook op een gepaste manier zakelijke contacten leggen.”
Taal en communicatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden want wie taal gebruikt, communiceert. Doelgerichte en efficiënte communicatie is in de tijdsgeest van vandaag enorm belangrijk en de vacatures voor communicatiemensen blijven toenemen. De nieuwe richting stoomt leerlingen klaar voor deze snel evoluerende branche. Na de opleiding in het secundair onderwijs kunnen leerlingen onder andere kiezen voor een professionele bacheloropleiding communicatiemanagement, office management, journalistiek, media & entertainment business en international relations management of een lerarenopleiding.