Containervervoer over kanalen zit sterk in de lift

ikbenhetbeu

De containerterminals langs het Albertkanaal en de andere Kempense kanalen staan mooie jaren te wachten. Terwijl de trafiek van de Vlaamse binnenvaart als geheel verleden jaar gedaald is blijft het vervoer van containers echter wél toenemen. Een project als de Antwerp East Containerterminal in Grobbendonk komt dus precies op tijd.

De Vlaamse binnenschepen vervoerden verleden jaar "maar" 69 miljoen ton goederen. Dat was 4,5% minder dan het jaar ervoor. Duidelijk een gevolg van de crisis. Langs de Vlaamse waterwegen werd 9,4 miljoen ton geladen (-4,1%) en 29,9 miljoen ton gelost (-4,5%). De dip van de Vlaamse binnenvaart is echter niet zo groot als in 2009 toen het totale trafiekvolume op 61 miljoen eindigde.

Dat de neergang alles bijeen nog beperkt is lijkt ongetwijfeld het gevolg van de inbreng die de containerterminals al die maanden gedaan hebben. De bedrijven kunnen vandaag hun goederen overslaan in containers en ze mee sturen met het binnenschip. De vervoerde volumes zijn in eerste instantie veel groter, ze komen ook doorgaans niet veel later binnen dan via vrachtwagen. De binnenschepen hebben verleden jaar 527.311 TEU-containers vervoerd, dat is 1,8% meer dan in 2011. "Nooit eerder werden in Vlaanderen zoveel containers vervoerd via de binnenwateren als nu", zegt Hilde Bollen, de directeur van Promotie Binnenvaart Vlaanderen."

De Kempense containerterminals zitten dus goed. Zeker ook de nieuwe Antwerp East Terminal die al sinds enkele weken operationeel is.