JAN ENGELEN Marketing manager Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten. Foto: Ronny van den Ackerveken

Coöperatie Hoogstraten breidt assortiment uit met watermeloenen

HOOGSTRATEN - Voor Coöperatie Hoogstraten was 2022 een apart jaar door de inflatie en de gestegen energieprijzen. Zowel het aantal aangesloten telers als de omzet daalde, maar dat is niet ongebruikelijk. Dit jaar wordt een groei verwacht voor paprika en komkommer, terwijl bij tomaten de zogenaamde specials terrein inleveren ten opzichte van trostomaten. Vanaf juni zijn er ook watermeloenen uit Hoogstraten te koop.

Coöperatie Hoogstraten bestaat 90 jaar en is daarmee de oudste coöperatie voor groente en fruit in België. “Elke tien jaar is de omzet verdubbeld”, zegt marketing manager Jan Engelen. “Vorig jaar sloten we af met een omzet van 292 miljoen euro, wat tien miljoen minder is dan 2021. De oorzaken daarvan zijn de oorlog in Oekraïne, de gestegen energieprijzen, de inflatie en de nasleep van Covid-19. Door de energiecrisis waren er minder belichte teelten in de winter. Nu de prijzen van gas en elektriciteit stabiliseren, gaan we ervan uit dat dit zich herstelt. Voor aardbeien en tomaten houden we rekening met enkele productiepieken. Zowel in West- als Zuid-Europa komt er veel aanbod op hetzelfde moment. De retailsector in ons land zet gelukkig volop in op Belgische producten.”

“Het is niet de eerste keer dat de omzet daalt, dus we maken ons geen zorgen. Daarnaast stellen we vast dat het aantal aangesloten telers gedaald is van 230 naar 200. Meestal gaat het om kleinere producenten die stoppen omdat er geen opvolging is. Dat betekent niet dat de aanvoer daalt, want de andere bedrijven groeien. Bovendien zijn we een atypische veiling met aardbeien, tomaten en paprika als drie hoofdproducten. Die maken samen bijna 95% van de omzet uit”, vertelt Jan Engelen.

Aardbeien, tomaten en paprika zijn de hoofdproducten van Coöperatie Hoogstraten. Foto: Ronny van den Ackerveken

Duurzaam telen

Vooruitblikkend op 2023 merkt Coöperatie Hoogstraten een verschuiving van de arealen op, dat is de oppervlakte waarop geteeld wordt. “Bij tomaten verdwijnt 35 hectare van het segment van de specials”, legt Jan Engelen uit. “Dat is een gevolg van de hoge energieprijzen vorig jaar en een tomatenvirus. Die 35 hectare wordt ingenomen door trostomaten. Het tomatenvirus zorgt ook dat meer telers kiezen voor komkommers, dat areaal stijgt naar 26 hectare. Aardbeien blijven stabiel en vormen met 900 hectare veruit het grootste areaal. Paprika heeft een areaal van 112 hectare.”

In het assortiment van Coöperatie Hoogstraten zitten vanaf dit jaar ook watermeloenen. Die worden geteeld bij Tomeco. “Het is een gewas dat relatief gemakkelijk groeit en een korte teeltperiode heeft. De watermeloenen worden voornamelijk geteeld in serres. Ze hebben een iets kleiner formaat. Omdat er vrij weinig water voor nodig is, verloopt de teelt duurzaam”, aldus Jan Engelen. De verwachte productie dit jaar is 10 ton per week. Om de Hoogstraatse watermeloenen te proeven, moet je wachten tot half juni.

De benefietverkoop leverde een mooi bedrag op voor JEZ!. Foto: Coöperatie Hoogstraten

Week van Hoogstraten

Op marketingvlak doet Coöperatie Hoogstraten er alles aan om de promotie en verkoop van aardbeien te ondersteunen. “Begin mei staat in de aanloop naar moederdag ‘De week van Hoogstraten’ op het programma. Met de slogan ‘Hoogstraten… Dan is’t goe!’ doen we een campagne met onder andere radiospots en op sociale media. Ten voordele van ’t Spijker vindt een benefietverkoop plaats met aardbeitaartjes van Roger Van Damme”, zegt Jan Engelen.

Naar jaarlijkse traditie vond vrijdag een benefietverkoop van aardbeien plaats. Group Achiel De Witte kocht de kist aardbeien. Het bedrag werd door Coöperatie Hoogstraten verdubbeld tot 8.000 euro en overhandigd aan JEZ!, een organisatie die volledig in het teken staat van jongeren die het moeilijk hebben. Het jongerencollectief wil thema’s op de kaart zetten waar jongeren van wakker liggen, maar ook hun stem verspreiden.